Fris maar onaf

Als 2014 het jaar was van de terugkeer van Aphex Twin, is 2015 het jaar van een nieuw begin. Dertien jaar na Drukqs (2001) verscheen in september vorig jaar Syro, het eerste Aphex Twin-album in dertien jaar. Dit weekend werd de terugkeer van Richard D. James bekroond met een Grammy voor beste dance-album van 2014. En er is ook al een nieuwe EP uit van de gelauwerde elektronicapionier, Computer Controlled Acoustic Instruments Pt. 2.

Op de dag van verschijning verraste Aphex weer met een guerrilla-actie. Ene user48736353001 plempte uit het niets 110 tracks op Soundcloud, die qua geluid onmiskenbaar wezen in de richting van Richard D. James. In de loop van de week groeide het aantal tot 155, inclusief een bijzondere live-opname van ‘Heliosphan’ uit 1997 en een vroege versie van klassieker ‘Girl/Boy’.

Tussen de oude demotitels zitten een paar dansvloerklassiekers in de trant van Selected Ambient Works ’85 – ’92. Maar waar de Soundcloudtracks voelen als thuiskomen voor de fans van het eerste uur, klinkt Computer Controlled Acoustic Instruments Pt. 2 meer als een werkblad van een artiest die nog midden in een creatief proces zit.

De titel van het mini-album doet vermoeden dat Richard D. James heeft liggen stoeien met de muziekrobots die hij thuis heeft verzameld. Je ziet hem bijna liggen tussen de Belgische drumrobots (een gewoon drumstel; de stokjes stuurt hij aan vanaf de bank), het zwiepende Disklavier – de op afstand bestuurbare vleugel – en het zichzelf bespelende orgel dat hij online kocht.

Zijn ‘bots’ klinken organisch, je hoort de spanning op de drums en de nagalm van de vleugel. Maar wat ze maken, blijft nog een beetje primitief. De dertien nummers op de EP variëren van een negen seconden durende drumroffel die niet zou misstaan in een circustent (‘Snar2’), het thema van een Satie-achtige pianosonate (‘Piano un10 it happened’) dat lijkt op werk van zijn meer experimentele album Drukqs uit 2001 tot een vier minuten durend funknummer met de typische valse Aphex-pianotonen getiteld ‘diskhat All prepared 1mix13’. Dat nummer is een van de weinig meer uitgedachte tracks, maar de rest van de EP voelt soms nog wat onaf. Het is fris, dat wel, maar ook wat voorbarig.