Zorgen om China’s dalende import én export

Foto iStock

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Het gaat niet goed met de Chinese handel. De export daalde met 3,3 procent ten opzichte van een jaar geleden, en de import daalde de afgelopen maand zelfs met 19,9 procent. Dat is veel meer dan analisten hadden verwacht. Volgens de South China Morning Post benadrukken de cijfers hoe zwak de Chinese economie is.

Maar persbureau AP benadrukt dat dit soort cijfers, zo vroeg in het jaar, vaak onbetrouwbaar zijn. Met het Chinese Nieuwjaar in zicht, draaien fabrieken op volle toeren voordat ze bijna twee weken dicht gaan.

Het is wel een feit dat vraag naar geïmporteerde olie, ijzererts, voedingsproducten en andere zaken is afgenomen nu de economische groei is vertraagd.

Op de landelijke nieuwszender CCTV werd zondagavond gespeculeerd over redenen voor de dalende handelscijfers. Dat er minder wordt geïmporteerd kan immers ook betekenen dat China meer producten zelf maakt. En dat de export daalt kan te maken hebben met de stijgende arbeidskosten.

Ikea moderniseert Indiase platteland

Of dat leuke kleedje van Ikea écht uit India komt? Ja dus. The Economic Times beschrijft hoe het platteland van India is veranderd sinds Ikea de vrouwen daar aan het werk heeft gezet. In het dorpje Bhadohi weefden de mannen de tapijten, en zorgden de vrouwen voor de kinderen. Families kwamen amper rond en ze kwamen niet op het idee om moeders ook een betaalde baan te laten zoeken.

Toen, in 2008, werd Eastern Home Industries tapijtleverancier voor Ikea. Het bedrijf produceerde al tapijten voor grote Amerikaanse merken als Macy’s en JC Penney. In plaats van kleinschalig handwerk, moesten er fabrieken komen. Directeur van Eastern Home Industries, Zafar Iqbal Ansari, moest wennen aan de ideeën van Ikea. “Ze waren futurisch in hun aanpak. Ze wisten dat het produceren van grote volumes met kwaliteit in dorpsverband niet gemakkelijk zou zijn.”

Inmiddels behoort India tot de top 10 landen waar de productie voor Ikea plaatsvindt. Met 3 procent van de totale productie staat het land achter Litouwen (4 procent), Zweden (5 procent), Italië (7 procent), Polen (18 procent) en China (25 procent).

Er waren genoeg hordes te nemen. Wevers zagen die fabrieken niet zitten, vrouwen hadden nóg minder zin om naast een machine te gaan zitten. Maar uiteindelijk zagen ze de voordelen, schrijft The Economic Times. Ze kregen een bankrekening, een ziektekostenverzekering en doorbetaalde vakanties.

De fabriek die met de hulp van Ikea werd opgezet, begon met 100 mensen en heeft nu 2.000 werknemers, waarvan 300 vrouwen. Verdiende een man voorheen 3.000 roepies (42,78 euro), voor zijn familie, nu is dat 16.000 roepies (228,17 euro). Het salaris van werknemer Mukhtar Bhai gaat op aan het huishouden, dat van zijn vrouw Fatima Bi zetten ze op de spaarrekening. “Ik ben de enige vrouw in mijn familie die werkt. We hebben een tv en een gasoven kunnen kopen en ook nog geld kunnen sparen”, zegt Fatima.

De Indonesische auto

Indonesië wil een eigen auto. Het project om een nationaal automerk te creëren stokte bijna twintig jaar geleden. Met de hulp van buurland Maleisië moet het dit keer gaan lukken, meldt een blog van The Wall Street Journal. De samenwerking werd vastgelegd tijdens een bezoek van president Joko Widodo aan Maleisië.

Binnen zes maanden moet er een haalbaarheidsstudie liggen. Als het toch te ingewikkeld blijkt, kan het project alsnog worden geschrapt want verplichtingen zijn er niet. Trekkers van het project zijn de automerken PT Adiperkasa citra Lestari (Indonesië) en Proton Holdings (Maleisië).

De dictator Suharto gaf het bedrijf van zijn jongste zoon Hutomo Mandala Putra, ook wel Tommy genoemd, toestemming om samen met het Zuid-Koreaanse KIA zo’n nationale auto te maken. Enorme belastingvoordelen moesten hen een voorsprong geven op geïmporteerde concurrenten zoals Toyota en Honda. Tijdens de Aziatische financiële crisis in 1997, werd het project geschrapt als voorwaarde voor hulpdollars van het IMF.