Verwende nesten, en hoe je er spaarvarkens van maakt

Foto iStock

“Hoeveel verdien jij?” vraagt je kind op een dag. Veel voorkomende antwoorden: ‘Te weinig’, ‘Eet je bord leeg’, ‘Dat vertel ik nog wel een keer’. Zo moet het dus niet, vindt Ron Lieber, journalist voor The New York Times. Hij schreef het boek The Opposite of Spoiled, dat net in de VS is verschenen.

Zijn punt: kinderen begrijpen meer van geld dan je denkt, en geld gaat altijd over waarden. Het laatste dat ouders willen, is dat hun kinderen opgroeien tot verwende monsters, maar hoe krijgen ze dat voor elkaar? De boodschap van Lieber: praat over geld.

Zo, ongeveer:

Opvoeders omzeilen de kwestie, vindt Lieber, omdat ze denken dat kinderen het niet snappen, hen nog niet willen blootstellen aan zulke volwassen kwesties. Of “omdat we bang zijn dat we geldwolven van ze maken. Alsof geld iets viezigs is”.

Terwijl bij vragen over geld – en over seks, schrijft Lieber – vaak één simpele wedervraag volstaat: “Waarom vraag je dat?” Dan blijkt meestal snel waar het echt over gaat en hoe specifiek je antwoord moet zijn. Liebers advies: vertel gewoon wat ze willen weten, ze komen er toch wel achter.

Geld genoeg

In gezinnen waar geld genoeg is, worstelen ouders opvallend vaak met de financiële opvoeding, concludeert Lieber. Wat zeg je op de vraag: ‘Waarom hebben jullie wel een iPhone en ik niet?’ ‘Omdat het niet kan’ is makkelijker uit te leggen dan ‘omdat we niet willen’. De vragen van kinderen confronteren ouders met hun eigen gedrag en de vraag waar de grens ligt tussen genoeg en te veel.

Dit adviseert het Nibud ouders over zak- en kleedgeld:

Lieber hamert in zijn boek op het verschil tussen wants en needs: wat je wilt en wat je nodig hebt. Een oude Nokia als telefoon is het laatste: je hebt een telefoon nodig. Een iPhone valt daarentegen in de categorie ‘want’. En een kind moet leren dat als hij iets wil wat hij niet nodig heeft, hij er iets voor moet doen: sparen, werken, wachten.

Nog meer tips bij verwende nesten:
1.Sparen
Geef je kind drie doorzichtige spaarpotten: één om te sparen, één voor geld om uit te geven en één voor goede doelen. Zo worden sparen en geven vanzelfsprekend.
2.Verdienen
Betaal niet voor huishoudelijke klusjes. Ouders krijgen toch ook geen geld voor het uitruimen van de vaatwasser? Geef wél geld voor grote klussen waar je anders iemand voor moet inhuren.
3.Uitstellen
Beloon sparen. De rente die je nu van de bank krijgt, stimuleert sparen niet bepaald. Keer daarom zelf rente uit. Zo leert je kind ook om zijn behoeftes uit te stellen.
4.Vergelijken
Stel kinderen bij elke aanschaf de vraag: hoeveel uur denk je hier plezier van te hebben, is er iets met een hoger rendement? Fun per dollar, noemt Lieber dit.
5.Wachten
Volg de ‘regel van zeven’: als tien kinderen iets krijgen, krijgt uw kind het pas als zeven anderen het hebben. Zo breng je je kind geduld bij. En soms waait zijn wens zo vanzelf over.
6.Kiezen
Als er nieuw speelgoed het huis binnenkomt, moet er iets anders uit. Deze regel is een manier om kinderen te laten inzien dat het leven bestaat uit keuzes maken en dat genoeg genoeg is.
7.Geven
Geven maakt gelukkig. Zoek goede doelen dicht bij huis en laat kinderen meebeslissen over de verdeling van het budget.