De tablet is dood. Leve de phablet

Foto Reuters

Het is officieel. De tablethype is voorbij. Voor het eerst sinds de iPad op de markt kwam - in 2010 - is de wereldwijde verkoop van tablets gedaald, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau IDC. Werden in het vierde kwartaal van 2013 nog 78,6 miljoen tablets verscheept, in het laatste kwartaal van vorig jaar was dit ‘nog maar’ 76,1 miljoen.

De grootste procentuele daling is voor de tablet van Amazon. In absolute aantallen merkt vooral Apple het: ruim 4,5 miljoen minder verscheepte iPads (maar gelukkig hebben ze hun iPhone nog).

Apple blijft aan kop

Ondanks een daling over heel 2014, blijft Apple tablet-marktleider met een verkoopaandeel van ruim een kwart.

Wat nu?

Toch hoeven Apple en consorten zich weinig zorgen te maken. De groei en de verwachtingen van groei zijn namelijk nog wel gigantisch als het gaat om de phablet. De grotere iPhone 6 van Apple loopt al goed, en dat wordt waarschijnlijk alleen maar beter. Volgens voorspellingen van zakenbank Barclays haalt de phablet de tablet nog dit jaar in.