Beyoncé zingt als een engel

Niet Beyoncé of Pharrell Williams, maar nieuwkomer Sam Smith is de grote winnaar van de Grammy’s. De Nederlandse dj Tiësto kreeg een award voor een remix. En Madonna droeg een pikant matadorenkostuum.

Sam Smith, Pharrell en Beck zijn de grote winnaars van de 57ste editie van de Grammy Awards, die gisteravond werden uitgereikt in het Staples Centre in Los Angeles. De 22-jarige Brit Sam Smith won Best New Artist, Best Pop Album, Song of the Year en Record of the Year voor zijn album In the Lonely Hour en de single Stay With Me. Pharrell kreeg er drie voor Best Contemporary Urban Album (Girl), Best Music Video en Best Pop Solo Performance voor zijn live-vertolking van Happy. Beck Hansen won verrassend in de categorieën Best Rock Album en Album of the Year voor Morning Phase, waarmee hij genomineerden als U2, The Black Keys, Beyoncé en Ed Sheeran achter zich liet. Andere winnaars met meer dan één Grammy waren Beyoncé, Chick Corea, Eminem en Jack White.

Madonna, zelf dit jaar geen genomineerde, drukte een groot stempel op de live-show in het Staples Centre door een spectaculair optreden met dansende duivels, swingende gospelzangeressen en een acrobatische act in vuurrode hotpants. De ophef begon al bij haar entree op de rode loper, waar ze haar billen liet zien onder een tenue van zijde, leer en visnetstof dat omschreven werd als een sadomasochistisch matadorenkostuum.

Sam Smith toonde zich een bescheiden winnaar, die in een van zijn speeches memoreerde aan het feit dat hij eerst zichzelf moest vinden voordat mensen naar hem gingen luisteren. Zijn vierde Grammy op rij droeg hij op aan de man op wie hij vorig jaar verliefd werd en die hem inspiratie voor zijn muziek had gebracht. Het winnende nummer Stay With Me zong hij prachtig met soulzangeres Mary J. Blige die, zo zei hij backstage, „inmiddels tot mijn muzikale familie behoort.” Ook Paul McCartney voelde zich thuis tussen soulartiesten, als dienend gitarist bij Rihanna en een verrassend goed zingende Kanye West in hun gezamenlijke hit FourFiveSeconds.

Ed Sheeran voerde een supergroep uit verschillende muziekdisciplines aan met drummer Questlove van The Roots, gitarist John Mayer en jazzpianist Herbie Hancock. De altijd onder een witte pruik verstopt Sia bracht met de rug naar het publiek haar niet in de prijzen gevallen Chandelier in een huiskamersetting, waarbij danseressen, onder wie actrice Kristen Wiig, gezongen haar tekst playbackten. Tony Bennett en Lady Gaga vierden hun Grammy voor Best Traditional Pop Vocal Album met een innig duet en Annie Lennox liet zich van haar meest bluesy kant zien in het duet I Put a Spell on You met Hozier. Chris Martin van Coldplay stapte op het podium bij Beck en Pharrell bracht een soulvol Happy met een explosieve pianosolo van de klassieke virtuoos Lang Lang en een gitaarsolo van filmcomponist Hans Zimmer.

Opvallende Grammy’s waren er voor komisch duo Tenacious D voor Best Metal Performance en voor muzikale clown Weird Al Yankovic, precies dertig jaar na zijn Michael Jackson-persiflage Eat It. Nederlands succes was er voor dj Tiësto als beste remixer en postume eer viel ten deel aan de vorig jaar overleden bluesgitarist Johnny Winter en een lifetime achievement award voor George Harrison. AC/DC viel niet in de prijzen, maar liet het Staples Centre rocken met het credo In Rock We Trust.

Katy Perry hield het stemmig met haar ballade By the Grace of God, met danseressen die zich op magische wijze uit haar schaduw losmaakten. Juanes en Brandy Clark bedienden het publiek voor latin- en countrymuziek en Ariana Grande zong in een decor van roze ijspegels. Presentator LL Cool J deed het weer net zo goed als andere jaren, en gaf de microfoon onder grote hilariteit aan Stevie Wonder en Jamie Foxx, waarbij de laatste in zijn rol van de blinde Ray Charles deed alsof hij de uitslag van de door hen uit te reiken Grammy niet kon lezen. Prince kreeg een staande ovatie voor zijn charismatische verschijning met wandelstok en Afrokapsel. Kanye West wekte hilariteit door net te doen alsof hij bij de prijsuitreiking aan Beck verontwaardigd op het podium wilde klimmen, zoals hij zes jaar geleden deed bij de MTV Video Awards toen Taylor Swift een prijs won waarvan hij vond dat die naar Beyoncé had moeten gaan.

De meest indringende optredens bleven bewaard voor het laatst. In een engelachtig gewaad zong Beyoncé de gospel Take My Hand, Precious Lord. Dit favoriete nummer van Dr. Martin Luther King figureert in de film Selma, net als het duet Glory van John Legend en Common waarmee de drie en een half uur lange Grammy-show besloot. In hun uiterst inspirerende vertolking kwamen soul, gospel en hiphop vloeiend samen, zoals er vannacht meer geslaagde cross-overs te horen waren tussen genres die de Amerikaanse muziekindustrie groot hebben gemaakt. Veel artiesten maakten gebruik van een gospelkoor, van Beyoncé tot Madonna die vooral het contrast met haar dansende duivels leek te willen benadrukken.