Niemand heeft een Rolls-Royce echt nodig, maar vrouwen willen ‘m wel

Foto Rolls-Royce

“Niemand heeft een Rolls-Royce nodig.” Het is een opmerkelijke uitspraak voor de directeur van het automerk. Maar Torsten Müller-Ötvös meent het. Een Rolls-Royce is “puur voor het plezier”, zegt hij. Nodig, nee. Leuk om te hebben, zeker.

Rolls-Royce meet zich dan ook liever niet met concurrenten in de autobranche. Zeker niet met diegenen die voor volume gaan. Voor het eerst in de 111-jarige geschiedenis werden er vorig jaar weliswaar meer dan 4.000 auto’s verkocht, en hoewel dat niet het maximum is, zullen het er nooit meer dan tienduizend worden.

Kiezen: een helicopter of een Rolls

Want Rolls-Royce is gebaat bij exclusiviteit. Woordvoerder Andrew Ball: “Onze klanten kiezen tussen een jacht, een schilderij, een helikopter of een Rolls-Royce.” De verkoop begint bij 260.000 euro, het superluxueuze segment. Wie dat kan betalen? De zogenoemde high net worth individuals, en daar zijn er veel van: slechts 20 procent van de klanten van Rolls-Royce bestaat uit beroemdheden en leden van koninklijke families, de rest is ondernemer.

De grootste markt is de VS (30 procent), met daarna Europa, het Midden-Oosten en China. Binnen Europa was er vorig jaar “een goede verkoop” in het Verenigd Koninkrijk en in Rusland, en in Duitsland werden er voor het eerst meer dan honderd verkocht. Müller-Ötvös wil niet zeggen hoeveel er in Nederland rijden, maar het gaat met dank aan de nieuwe dealer in Eindhoven om “een goed tweecijferig getal.”

En hier komen ze allemaal vandaan:

Het is geen auto met chauffeur meer

Het is echter niet louter een kwestie van een gezonde economie die het succes van Rolls-Royce verklaart. Het soort klanten is veranderd sinds de fabrikant in 2009 begon met de verkoop van de Ghost-serie, en in 2013 met Wraith. Waar Phantom echt een auto met chauffeur is, de Ghost al iets minder, is Wraith wat ze bij Rolls-Royce een self-driver noemen. Müller-Ötvös: “Niemand wil in een snelle coupé worden gereden.”

Dat trok jongeren (de jongste klant is een 28-jarige ondernemer), en autoliefhebbers die naast hun Lamborghini en Ferrari nu ook een Wraith in de garage hebben staan (Rolls-Royce-eigenaren bezitten gemiddeld vijf tot zeven auto’s). En vrouwen. Vijftien procent van de klanten zijn inmiddels vrouw, voor de introductie van de Ghost was dat “misschien 1 procent, als het zelfs dat was”. Het heeft te maken met de opkomst van vrouwelijke ondernemers, met name in Azië en in het Midden-Oosten.

De toekomst een SUV?

De toekomst is wellicht een SUV. Concurrent Bentley zal dit jaar zijn versie onthullen. Müller-Ötvös begrijpt het: “Een SUV is flexibel: je brengt je kinderen erin naar school, gaat er mee naar de jachthaven, de opera, je chalet in de Zwitserse Alpen. Het is geschikt voor alle gelegenheden.”

“We moeten nog wat huiswerk doen, maar binnenkort komt er een beslissing. Ik verzeker u: als we het doen, doen we het op een echte Rolls-Royce-manier.”

Niet dat Rolls-Royce per se modellen wil blijven toevoegen. Het merk is gebaat bij authenticiteit en zeldzaamheid, zegt Müller-Ötvös. “Onze klanten willen hun auto niet bij ieder stoplicht zien staan. Als je het met hen over volume hebt, zie je de afschuw op de gezichten staan.”