Eén grote investering en de Nederlandse betaaldienst Adyen was beroemd

Foto: Frank Ruiter

Betalen met Paypal, iDeal, creditcard of een tegoedbon? Achter dat ene knopje ‘Buy’ in de webwinkel gaat een wereld schuil van honderden verschillende betaalmiddelen, fraudechecks en een wirwar aan tarieven voor banken en creditcardmaatschappijen.

Het is die administratieve rompslomp die Adyen, een Nederlands softwarebedrijf met 250 werknemers, probeert terug te brengen tot één simpel betaalloket. Het hoofdkantoor van Adyen staat vlakbij Amsterdam Centraal. Wereldwijd heeft het bedrijf tien kantoren.

Acht jaar na de oprichting staan er bekende namen op de klantenlijst: Facebook, Spotify, AirBnB. Onlangs maakte Adyen bekend dat het, dankzij een nieuwe investeringsronde van 250 miljoen dollar, op papier 1,2 miljard euro waard is. “En dat helpt”, zegt Pieter van der Does, de 45-jarige topman van Adyen.

“Veel van de bedrijven waar we mee werken hebben zelf een hoge waardering – Facebook meer dan 200 miljard. Die vinden het prettig te zien dat je ook bij de club hoort.”

Wat doet Adyen? In het kort: het percentage frauduleuze betalingen terugschroeven door bij elke transactie verdachte rekeningnummers, mailadressen en computeradressen te vergelijken met eerdere aankopen. Veel klanten haken op het laatste moment af omdat er iets niet goed gaat met de betaling. Of ze bellen boos de helpdesk omdat er extra kosten worden afgeschreven. Adyen belooft die ‘frictie’ te verminderen door honderden verschillende betaalmethodes te ondersteunen, ook in China of Brazilië.

“Toen we Adyen startten, wisten we precies waar we aan begonnen: er is weinig in deze branche geïnvesteerd”, zegt Van der Does vandaag in een interview in NRC Handelsblad. Enkele choice quotes:

Over de doorbraak:

Wat zorgde voor de doorbraak?
“Groupon, dat ging met ons de Latijns-Amerikaanse markt op. Voor Amerikaanse bedrijven is dat een lastige regio, qua betaalmethodes. Inmiddels krijgen we, als we in de VS klanten binnenhalen, hun wereldwijde betalingsverkeer.”

Hoe gaat dat in zijn werk, die contacten met de techreuzen?
“Het is niet zo dat twee topmannen elkaar op de golfbaan ontmoeten. Zo van ‘als ik nou een hole in one sla ga jij de betalingen bij mij doen’. Die contacten gaan grotendeels via de techneuten die ervoor zorgen dat de boel werkt. Adyen is sowieso geen one man show.”

Over de groeimogelijkheden:

Hoe kan Adyen nog verder groeien?
“We zijn actief op de Aziatische markt – bijvoorbeeld voor Chinese bedrijven die uitbreiden naar de rest van de wereld. En we hebben de ambitie om ook in gewone, fysieke winkels het betalingsverkeer te doen. Het verschil tussen standaard betalingen en webbetaling vervaagt; denk aan de kledingwinkel waar je de juiste maat ook online kunt bestellen. We willen iets bouwen wat goed is voor de winkelier en voor de consument. We zijn in tegenstelling tot banken transparant in onze marges en proberen niet de winst te maximaliseren. Op lange termijn legt ons dat geen windeieren.”

Lees het hele interview in NRC Handelsblad.