Wijn uit de geldpers

Harold Hamersma klaagt niet als hij wijn van multinationals proeft.

Albert Heijn. 6,99 euro

Een aantal jaren geleden ontmoette ik een wijnmaakster met een missie. De toen 27-jarige Marie Clay had deze meegekregen van het Australische Treasury Wine Estates, een multinationale wijnonderneming bekend van Penfolds, Rosemount en Lindemans. Voor laatstgenoemde maakte zij hun best verkopende wijn, Lindemans BIN 65 chardonnay. Jaarlijkse productie: 24 miljoen flessen. Aan Clay de taak om iedere oogst weer een betrouwbare wijn te maken voor wijndrinkers die niet van verrassingen houden. Daarvoor beschikt zij over druiven van contractboeren verspreid over Zuidoost Australië. En over gisten die kunnen zorgen voor wat meer meloen-, perzik of ananassensatie. Het juist doseren van snippers van eikenhout in een roestvrij stalen vat, of het plaatsen van innerstaves (losse planken, ‘het kliklaminaat van de wijnindustrie’), garandeerde de gewenste vanille-specerijbeleving. Vervolgens was het een kwestie van uitgekiend blenden en melangeren.

Afgelopen week maakte ik kennis met de manlijke evenknie van Marie Clay. Ook wijnmaker Roberto Vicente Miguel (32) werkt voor een multinational, Pernod-Ricard. Behalve dat ook dit bedrijf in Australië een wereldmerk bestiert (Jacob’s Creek) zijn de Fransen tevens eigenaar van Campo Viejo, de grootste Riojaproducent. Met hem spreek ik over zijn wijnmakerij, de eerste CO2-neutrale van Spanje in Logroño. En over zijn nieuwe wijnbroedplaats aldaar, waar wordt geëxperimenteerd met verschillende druiven en kleinschalige productiemethoden. Het eerste resultaat ontkurkte hij: witte tempranillo. Onalledaags, spannend en goed. Vanwege de kleine hoeveelheid is deze hier niet te koop. Dat geldt ook voor het vlaggenschip, de uitstekende, en dure, Dominio. Die is hier pas met de feestdagen te koop.

Toch hoeft Vicente Miguel niet bang te zijn voor zijn cashflow. Hij beschikt namelijk ook over een wijnpers annex geldpers. Daarmee maakt hij Campo Viejo 2013 tempranillo, een van de populairste Rioja’s ter wereld. In Engeland is het de meest gekochte rode wijn. Er is sprake van explosief stijgende verkopen in de Verenigde Staten en Scandinavië. En ook in Nederland is deze tinto gewild. Ik noteer: ‘Dikke kersen, soepel in de heupen. Smeuïge tannines, milde bitters, dorstlessende zuren en koeler drinken. Betrouwbaar maar niet saai.’