NRC voor 90 à 95 miljoen in handen van Belgisch bedrijf

Het Vlaamse Mediahuis koopt NRC Handelsblad en de andere uitgaven van NRC Media. Opnieuw worden Nederlandse kranten Belgisch bezit.

NRC Media komt definitief in Belgische handen. De uitgever van NRC Handelsblad, nrc.next, nrc.nl en NRC Q, tevens exploitant van diverse webwinkels, wordt verkocht aan het Vlaamse bedrijf Mediahuis. NRC Media was sinds eind 2009 eigendom van investeringsmaatschappij Egeria (91 procent) en mediaondernemer Derk Sauer (9 procent).

Na koper en verkoper, ondernemingsraad, redactieraad en mededingingsautoriteit ging vrijdag ook de redactie akkoord. In een plenaire vergadering stemden de NRC-redacteuren in met de overname. 149 van de 172 redacteuren die stemden, waren voor.

NRC Media gaat voor 90 à 95 miljoen euro van de hand. Mediahuis betaalt circa eenderde. Eenderde wordt geleend bij ABN Amro. Eenzesde komt van twee Nederlandse financiers, Stichting Democratie en Media (SDM) en de investeringsmaatschappij van Vereniging Veronica. SDM is ook minderheidsaandeelhouder van Persgroep Nederland (AD, de Volkskrant, Trouw en Het Parool). De rest is een uitgestelde betaling aan de huidige eigenaar Egeria. Vermoedelijk begin volgende week worden alle contracten ondertekend.

Egeria nam NRC Media eind 2009 over voor een kleine 70 miljoen euro, deels met geleend geld. Onder de investeringsmaatschappij verhuisde NRC van Rotterdam naar Amsterdam, ging de middagkrant over op tabloid en investeerde het bedrijf in digitale activiteiten als de app NRC Reader en de economische website NRC Q. Hoeveel Egeria overhoudt aan NRC Media, is niet bekendgemaakt. Bij al zijn participaties streeft Egeria naar een rendement van 25 procent op het geïnvesteerd vermogen. In 2011 keerden de eigenaren zichzelf een rendement uit van 12,5 miljoen euro (bijna drie keer de winst in dat jaar). Dat leidde tot een dispuut met de ondernemingsraad, die sprak van een „superdividend”.

De hoofdredactie van NRC Media stelt vandaag in een commentaar „met tevredenheid vast dat de nieuwe eigenaar voor lange termijn wil investeren in onze journalistiek”. Zij vindt dat NRC Media de afgelopen vijf jaar is veranderd in een gezond, zelfstandig mediabedrijf. „Maar in een tijd waarin onze sector op zijn grondvesten beeft, heeft goede journalistiek meer kans om te gedijen bij een aandeelhouderschap dat een strategische langetermijn-horizon heeft.”

Mediahuis, dat zijn Belgische en Nederlandse activiteiten vooralsnog strikt gescheiden houdt, is het tweede Belgische mediabedrijf met grote belangen in Nederland. De Persgroep is hier al eigenaar van vier dagbladen. Als de mededingingsautoriteiten akkoord gaan, komen hier de regiokranten van Wegener bij. Mecom, de Britse eigenaar van Wegener, en De Persgroep maakten vrijdag bekend dat zij snel een (positief) besluit verwachten.

Dan is de Nederlandse krantenwereld verdeeld tussen twee grote partijen – Persgroep en Telegraaf Media Groep - en twee kleinere – Mediahuis en Noordelijke Dagbladcombinatie.