Column

Als er maar geld uitkwam

Als je niets kon of niet had doorgeleerd, of allebei, kon je tot voor kort altijd nog een redelijk belegde boterham verdienen door iets te doen wat (bijna) iedereen kan: autorijden. Mensen van A naar B brengen voor te veel geld.

Dan past bescheidenheid.

Zo niet in Amsterdam.

De laatste keer dat ik daar een taxi nam, moest ik met spoed naar het ziekenhuis. Het was drie kilometer rechtdoor over dezelfde weg naast een kauwgom kauwende chauffeur die me nadat ik hem bij aankomst veertien euro gaf – de rit kostte veertien euro – verontwaardigd aankeek en vroeg: „Dat was het?”

Ja, dat was het.

Er was geen bovenmenselijke prestatie geleverd en gezellig was het ook niet, dus een fooi leek me overdreven.

De man was beledigd. Het is die houding van de gemiddelde taxichauffeur die er al lang geleden voor gezorgd had dat ik iedere vorm van mededogen of empathie met de beroepsgroep had verloren. De meeste taxichauffeurs hebben nul zelfkennis of relativeringsvermogen, sterker: ze zien zichzelf als een soort van kunstenaars en denken dat ze iets bijzonders kunnen terwijl alle energie en creativiteit toch vooral was gaan zitten in het verzinnen van manieren waarop de klant kon worden leeggetrokken. Bewust omrijden, de meter niet aanzetten, klanten schofferen, een drugshandeltje erbij doen en korte ritjes weigeren.

Desnoods hielden ze de klant ondersteboven.

Als er maar geld uit kwam.

En dan de gesprekken die behalve over moslims en Ajax vooral over henzelf gingen. Over hoe zwaar ze het tegenwoordig hadden. Allemaal de schuld van de overheid die ervoor gezorgd had dat er zoveel ‘kakkerlakken’ – zo noemden ze mensen die net als zijzelf op het idee waren gekomen om taxichauffeur te worden – bij waren gekomen en van wie ze allemaal dure apparatuur hadden moeten aanschaffen waardoor ze niet meer konden frauderen.

Een delegatie van dat soort chauffeurs trok gisteren met in de ene hand een petitie en in de andere een stok naar het stadhuis om er te protesteren tegen Uber, een steeds populairder wordende taxidienst die particulieren voor zich laat rijden.

Ze eisten van de wethouder van vervoer dat de wet werd gehandhaafd. Het liefst door middel van meer politiecontroles, iets waar ze tot voor kort tegen waren. Uber moest worden aangepakt, want anders….

Anders gingen ze zelf auto’s klem rijden en achtervolgen.

Zo kenden we ze weer. Dat we elkaar in onze eigen auto’s voor een geringe vergoeding gaan vervoeren lijkt me zo’n slecht idee nog niet. Jammer dat we het niet eerder hebben verzonnen.