De krant is nu in Vlaamse handen

NRC komt nu in handen van het Vlaamse Mediahuis, dat tot voor kort nog uit twee afzonderlijke uitgeverijen bestond. Wat voor bedrijf is dit?

Vijf jaar later is het ze toch gelukt. De uitgever van de Vlaamse krant De Standaard koopt de uitgever van NRC Handelsblad en nrc.next. Maar de constellatie is behoorlijk veranderd.

In 2009 probeerde Corelio, eigenaar van onder meer De Standaard en Het Nieuwsblad, al NRC te kopen, toen nog op de bagagedrager van Veronica. Investeringsmaatschappij Egeria bood destijds 10 miljoen euro meer en kocht NRC voor bijna 70 miljoen euro. Corelio is intussen met twee regionale kranten samengegaan tot uitgeverij Mediahuis.

Nu komt NRC Media alsnog in Vlaamse handen. Nu voor naar schatting 25 miljoen euro meer. En nu met de Vlamingen als meerderheidsaandeelhouder. Veronica financiert samen met de Stichting Democratie en Media slechts een klein deel.

De aankoop is een grote stap voor het relatief jonge Mediahuis. Het krantenbedrijf, dat in 2014 een omzet haalde van circa 287 miljoen euro (NRC Media: circa 110 miljoen), bestaat pas anderhalf jaar. Beide oprichters (Corelio, 62 procent, en Concentra, 38 procent) hebben evenwel een lange geschiedenis in de Belgische pers. Medio 2013 brachten zij hun vier dagbladen samen: De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg. Ongeveer tweehonderd medewerkers (een vijfde van het personeel) kreeg ontslag.

Eén stuk in vier kranten

Met de fusie werd het aantal krantenbedrijven in Vlaanderen verkleind tot twee. Naast Mediahuis is er de Persgroep. Het bedrijf van Christian Van Thillo bezit Het Laatste Nieuws en De Morgen – en in Nederland AD, de Volkskrant, Trouw en Het Parool. Als de Autoriteit Consument en Markt akkoord gaat komen daar binnenkort de regiokranten van Wegener bij.

De oprichting van Mediahuis leidde in België tot kritiek van onder meer de mededingingsautoriteit. Een kleiner aantal zelfstandige uitgevers zou leiden tot verschraling van het nieuwsaanbod. Mediahuis wil zijn kranten nog meer kopij laten delen. De Standaard nam het sportnieuws al over van Het Nieuwsblad. Je moet oppassen dat één artikel nu niet in vier kranten verschijnt, zeggen ze bij De Standaard, anders verliezen de titels hun eigenheid.

De Standaard en NRC Handelsblad wisselen ook al jaren artikelen uit. Maar dat is niet de belangrijkste reden voor de overname, zegt Mediahuis.

De overname moet het krantenbedrijf versterken in de verdere journalistieke en digitale ontwikkeling van de nieuwsmerken, liet de Vlaamse topman Gert Ysebaert al weten. Met name op digitaal gebied kan NRC Media profiteren van de nieuwe eigenaar, denkt ook Pol Deltour van de Vlaamse Vereniging van Journalisten (VVJ). „De Standaard is vanaf het begin op de digitale trein gesprongen. Veel meer dan De Morgen, zijn directe concurrent in Vlaanderen.” Eerder zei Ivo Vandekerckhove, hoofdredacteur van Het Belang van Limburg, al: „De schaalgrootte van Mediahuis maakt experimenten mogelijk waar je in je eentje niet aan durft te beginnen.”

Hetzelfde dna

Passen NRC Handelsblad en nrc.next bij Mediahuis? NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch, was zelf jarenlang hoofdredacteur van De Standaard: „Het dna van Mediahuis komt voor 99,9 procent overeen met dat van NRC. Mediahuis is een klassieke uitgever die groot belang hecht aan kwaliteitsjournalistiek. Zij kennen onze problemen. Het zijn de problemen die de gehele pers heeft. Hoe zorgen wij dat lezers in een digitale wereld geld willen blijven betalen voor kwaliteitsjournalistiek? Van geen van hun methoden zullen wij schrikken.” Vandermeersch zegt dat hij ook wel in was geweest voor een nieuwe eigenaar uit de digitale hoek, maar hij is tevreden dat NRC Media een eigenaar krijgt die ook oog heeft voor de maatschappelijke rol die media spelen.

Corelio en Concentra, de eigenaren van Mediahuis, hebben gelijkaardige aandeelhouders. De grootste aandeelhouder van Corelio is de familie Leysen; Concentra is voor 91 procent van de familie Baert. „Een familiebedrijf is meer gericht op de langere termijn”, aldus Pol Deltour van de Vlaamse Vereniging van Journalisten. „Het perspectief is heel anders dan van een financieringsgenootschap.” Hij vindt Mediahuis een goed geleid nieuwsconcern dat de kwaliteitsjournalistiek koestert. Hij vindt het wel moeilijk dat enerzijds vele miljoenen worden geïnvesteerd in Nederland en anderzijds journalisten in België worden ontslagen en freelancers schamele tarieven betaald krijgen.