Inherent Vice, discodocu en een nieuwstentoonstelling

Acteur Joaquin Phoenix als Doc Sportello, de privédetective uit Inherent Vice. Screenshot Youtube.com

Je kunt dit weekend je hoofd breken over de nieuwe film van Paul Thomas Anderson, Inherent Vice, of dansend je zaterdagavond in met Leo Blokhuis die je alles over disco uitlegt. En mocht je meer willen weten over de geschiedenis van nieuws, dan biedt een dagtrip naar Hilversum uitkomst.

TENTOONSTELLING // Het Nieuws

t/m 22 maart te zien, Museum Hilversum, toegang €5-10

Als je altijd al hebt willen weten hoe het nieuws gemaakt wordt, kun je daar dit weekend meer over leren in het Museum Hilversum. De tentoonstelling Show me the News brengt de overgang van tekst- naar beeldcultuur in nieuwsmedia in kaart. Verwacht nieuwsfoto’s, vormgeving van diverse journaals (decorontwerpen NOS en RTL Nieuws) maar ook videokunst over nieuws dat je aan het denken moet zetten. Want beeld wordt steeds belangrijker, aldus de directeur van het museum. Vergeet ook niet de componisten van de journaaldeuntjes. Bij de tentoonstelling hoort een speciale app met twee tours; eentje met extra informatie over de tentoonstelling en één speciaal voor kinderen. Op zaterdagmiddagen kun je naar lezingen die aansluiten bij de thema’s van de tentoonstelling.

En hier alvast een voorproefje voor kijkers onder de 30; zo zag het NOS journaal er in de jaren zeventig uit:

KIJKEN // Inherent Vice

in diverse bioscopen

Inherent Vice, de roman van Thomas Pynchon uit 2009, werd al als onverfilmbaar beschouwd, omdat het verhaal alle kanten op zwalkt. Regisseur Paul Thomas Anderson (bekend van onder meer There Will Be Blood uit 2007) waagde zich er toch aan het verhaal over privédetective Doc Sportello die zijn verdwenen ex-vriendin Shasta probeert op te sporen te verfilmen. Volgens The Guardian is het dusdanig gelukt bezoekers die de film proberen te doorgronden tot wanhoop te drijven dat ze ruim voor het einde de zaal verlaten. Maar dat gebeurde destijds ook al bij films die we nu als cultklassiekers beschouwen, zegt de Britse krant, zoals Kubricks 2001: A Space Odyssey, dus wellicht is dat niet zo’n slechte eigenschap van Inherent Vice. Sterker nog, NRC-filmrecensent Dana Linssen omschrijft (€) Inherent Vice als de “perfecte imperfecte film”:

“Doc ziet nooit een reden om uit zijn drugsroes te ontwaken: hij steekt er nog eentje op. Anderson grijpt zijn kans en voert ons langs een keur van eigenaardige personages. Je zou het een cynische odyssee kunnen noemen, al zijn de schikgodinnen permanent stoned. [...] [De film] is zijn eigen ‘inherent vice’, illustreert zijn eigen, inherente gebrek, of misschien wel dat van het leven: er is geen plot, geen logica, alleen een wanhopige theorie van alles waar we ons mee verstrooien omdat de nuchtere realiteit zo onthutsend is.”

DANSEN // Disco? Disco!

zaterdag 7 februari, 22.50-0.40u, NPO 3

Popprofessor Leo Blokhuis was al eerder met deze documentaire op televisie te zijn, maar het de danssensatie onder menig glitterbol gaat natuurlijk nooit vervelen voor liefhebbers die graag de voetjes van de vloer hebben. En dus zendt de NTR de documentaire over disco uit 2013 opnieuw uit. Hamvragen die beantwoordt worden: waar komt disco vandaan en wat zijn de ingrediënten voor een goede discoplaat? En is het wel een muziekstijl, of toch meer een beweging? In de documentaire interviewt Blokhuis bekende artiesten als de Rolling Stones, Kiss, Nile Rodgers van Chic, en de koningin van de disco, Donna Summer.

Bekijk de (oude) trailer:

DOCUMENTAIRE // Onstuimige jaren zestig

Filmmuseum EYE: 8, 11, 15, 18, 22 & 25 februari; Het Ketelhuis: 5 t/m 11 februari

De onstuimige jaren zestig zaten vol Provo’s, witte fietsen en nozems, en die komen in de documentaire over de roerige periode, Rebelse Stad, natuurlijk allemaal aan bod. Dit jaar is het namelijk 50 jaar geleden dat de Provo’s Amsterdam “op stelten begon te zetten”, de aanleiding voor filmmaker Willy Lindwer om Rebelse Stad te maken. De documentaire ging eerder deze week in première en kun je dit weekend op diverse plekken in Amsterdam bekijken (meer draaidata in andere steden).

De film belicht de Amsterdamse beweging van binnenuit door een aantal jongeren die deel uitmaakten van de protestgeneratie te volgen. Onder andere fotograaf Cor Jaring (wiens foto-archief beschikbaar werden gesteld door het Stadsarchief Amsterdam) en anarchist Roel van Duijn komen aan bod en bespreken aan de hand van unieke archiefbeelden het naoorlogse tijdperk waarin seksuele normen veranderden en de Provo-beweging opkwam en uiteindelijk ook weer ten onder ging. De veelbelovende jonge Amsterdamse rockgroep The Silverfaces maakte de muziek voor de film.

Bekijk de trailer:

LAATSTE KANS // James Bond in de Kunsthal

t/m zondag 8 februari, Kunsthal, Rotterdam

Deze tentoonstelling is al eens eerder getipt, maar omdat je alleen dit weekend nog naar de Kunsthal kunt voor alles wat met James Bond te maken heeft, gooien we de tentoonstelling in de herhaling. ‘Designing 007: Fifty Years of Bond Style’ brengt de Bondfan meer dan 500 gadgets, kostuums, iconische auto’s, story boards, grafische ontwerpen, rekwisieten van filmopnames (zoals de fameuze Golden Gun), en natuurlijk filmfragmenten.

Hier alvast wat stuntuitleg uit één van de recentere Bondfilms: