Wat zijn we lekker gezond bezig in Nederland. Of toch niet?

Foto Jorien de Waard

Vitamines en supplementen zijn in, net als biologisch en E-nummerloos voedsel, McDonald’s is uit, sporten hip en we zijn steeds meer bezig met gezondheid. Dus we zullen ook wel gezonder boodschappen doen. Toch?

Nou, dat valt dus tegen. Uit nieuwe cijfers van onderzoeksbureau Euromonitor blijkt dat onze liefde voor frisdrank en suiker juist groeit. De verkoopcijfers laten geen gezonde kentering zien. Dit wisten we nog niet.

Weinig vitaminen, veel toegevoegde vitaminen

De meest recente Nederlandse cijfers over ons eetgedrag komen uit een in 2011 gepubliceerd onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). We zijn meer voedingsmiddelen met toegevoegde vitaminen en mineralen gaan eten, bleek daaruit. In 2003 gebruikte 40 procent van de jongvolwassenen dit soort producten, vier jaar later was het al 75 procent.

Maar échte, natuurlijke vitaminen, die eten we juist steeds minder. Te weinig fruit, vitaminen en groente.

Veel calorieën

Euromonitor becijfert nu hoeveel verpakte producten (alles wat niet vers is) en frisdrank we kopen, omgezet in calorieën, suikers en vetten. Dat is, in tegenstelling tot groente en fruit, nauwelijks afgenomen. We kochten vorig jaar gemiddeld voor ruim 1.752 calorieën verpakt voedsel en frisdrank per persoon per dag. Vijf jaar geleden was dat 1.779. Wat zegt dat over Nederland? Het is flink meer dan in Frankrijk (1.676), Groot-Brittannië (1.662) of zelfs de VS (1.548).

lf-download

Dat betekent niet automatisch dat Nederlanders dikker zouden moeten zijn dan mensen in die landen. Dat is ook niet zo (49 procent overgewicht onder volwassenen hier versus 64 procent in het Verenigd Koninkrijk, bijvoorbeeld). De verklaring: restaurants, afhaaleten en groenten en fruit worden hierin niet meegeteld. Voedingsanalist bij Euromonitor Lauren Bandy:

“Hoewel overgewicht en zwaarlijvigheid veel te maken hebben met de consumptie van verpakt voedsel en frisdrank, is ook de consumptie van andere goederen, zoals vers fruit en groenten, van belang. En andere factoren, zoals gedrag, genen, volksgezondheidsbeleid en beweging zijn hier niet in opgenomen.”

Volgens Bandy eten we wel relatief minder ijs, gebak, brood en kant- en klaarmaaltijden dan in de rest van West-Europa. Gezien de afnemende hoeveelheid groenten en fruit die we eten, is er echter wel reden tot zorg.

Meer frisdrank

Want we lopen achter. Wereldwijd raakt frisdrank uit. Maar niet in Nederland. Waar het totaal aantal gekochte calorieën heel licht afneemt, kopen Nederlanders steeds meer frisdrank. In het Verenigd Koninkrijk wordt het bijvoorbeeld wél minder, rekent Euromonitor uit. En ondanks de afnemende populariteit en de liefde voor light-drankjes, zijn we de afgelopen vijf jaar meer calorierijke frisdrank gaan kopen.

lf-download (2)

En ook hier geldt: we drinken er meer van dan in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

Méér suiker

Echt problematisch is wel: suiker. Suikervrije diëten hip? Niet als we naar de suikerverkoop kijken. Terwijl de aanbevolen maximale hoeveelheid suiker per dag 25 gram is, kopen we ruim 100 gram. In andere westerse landen eten ze juist minder suiker.

lf-download (4)

Voor 2030 worden we niet veel dikker meer, hoopt het RIVM nog steeds. Dan mogen we ook wel wat minder gaan kopen.

Lees ook: Hoeveel suiker eet jij op een dag? Doe de Suikertest van NRC