Vliegen in Azië is voor bijna niemand winstgevend

China and Japan. Maps from NASA imagery Foto iStock

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Het zijn moeilijke tijden voor Aziatische luchtvaartmaatschappijen, met drie grote dodelijke ongelukken en één dodelijke aanslag op vliegtuigen die onder Aziatische vlag vlogen in één jaar tijd. Maar ook financieel is het lastig. Ondanks dalende kerosineprijzen en een stevige jaarlijkse aanwas van nieuwe passagiers lukt het Aziatische maatschappijen nauwelijks om winst te maken.

Slechts vier van de zeventien Aziatische luchtvaartmaatschappijen - zowel prijsvechter als full service - wisten in de eerste helft van dit jaar winst te boeken. Dat blijkt uit een inventarisatie van Nikkei Asian Review.

Malaysia Airlines is wellicht het meest bekende geval. De maatschappij is van de beurs gehaald en zit middenin een enorme herstructurering. Maar ook Garuda Indonesia maakte deze week bekend het internationale routenetwerk terug te brengen om kosten te besparen. Garuda verdient meer op binnenlandse dan internationale vluchten en wil zich ook vooral daar verder op richten. In de eerste negen maanden van 2014 verloor Garuda 214 miljoen Amerikaanse dollar.

Thai Airways verwacht een soortgelijk verlies. Bij prijsvechters gaat het niet veel beter. Het lijkt erop dat er te veel maatschappijen zijn en zij concurreren vooral op prijs met elkaar.

Dode bomen als bron van conflict in Azië

Hout is goud. Nou ja, hout is in ieder geval bijna zo schaars, gewild en duur als goud in Azië. De nieuwe rijken in China willen dolgraag mooie kastjes en vloeren van Zuidoost-Aziatisch tropisch hardhout. En dat leidt tot spanningen op het continent, schrijft de Financial Times op basis van een rapport van de NGO Global Witness.

In de onherbergzame en ruige Mekong-vallei wordt op grote schaal hout vanuit Thailand, Laos en Cambodja naar China gesmokkeld. En zij tolereren geen pottenkijkers. In de afgelopen twee jaar zijn tientallen boswachters doodgeschoten of verwond door de bendes.

In Birma werden vorige maand honderd Chinese smokkelaars vastgezet in de staat Kachin. Waar de illegale handel volgens de FT een belangrijke kracht is in het voortdurende gewapende conflict tussen de staat en rebellen.

Spanningen arbeidsverhoudingen in China lopen op

Nog een paar weken en iedere Chinese metselaar, buschauffeur en loodgieter keert terug naar het dorp waar hij of zij vandaan komt voor Chinees Nieuwjaar. Het levert een van de grootste jaarlijkse volksverhuizingen op ter wereld. Het is ook het moment dat werknemers graag laten zien hoe veel ze verdiend hebben.Je kan beter rijk thuis komen dan arm. Juist daarom lopen spanningen in arbeidsverhoudingen in China nu op, schrijft The Wall Street Journal.

Vorige week werd een bouwvakker in een ruzie over achterstallig loon doodgestoken in de stad Nanning.

Het incident wordt volgens de krant aangegrepen als voorbeeld voor misstanden in China. Maar ook elders in het land, zoals in de stad Kunming, demonstreren werknemers. Ze claimen dat een lokale projectontwikkelaar verzuimd heeft hen te betalen.

Verwachting is dat het aantal demonstraties, ruzies en incidenten nog verder zal oplopen in aanloop naar Chinees Nieuwjaar.