Twitter haalt meer geld uit gebruikers

Al groeit Twitter amper meer, het sociale netwerk verdient wel twee keer zoveel met advertenties.

Beleggers in mineur

Slecht nieuws voor Twitter: de groei van het sociale netwerk is tot stilstand gekomen. Gisteren rapporteerde Twitter de kwartaalcijfers en bleek dat 288 miljoen mensen actief zijn op Twitter; slechts 4 miljoen meer dan het kwartaal daarvoor.

Er is ook goed nieuws: Twitter wist meer inkomsten uit advertenties binnen te slepen. De omzet verdubbelde ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar tot 479 miljoen dollar (418 miljoen euro). Het netwerk lijdt nog wel verlies, 125 miljoen dollar in het laatste kwartaal.

Twitter is veel kleiner dan Facebook, het vriendennetwerk dat wereldwijd bijna 1,4 miljard actieve kleden telt. Facebook rapporteerde over het afgelopen kwartaal 3,9 miljard dollar omzet en 1,1 miljard winst. Ter vergelijking: de omzet van Twitter bedroeg op jaarbasis 1,4 miljard dollar.

Het meest zorgwekkend is de stagnerende aanwas van twitteraars. Vereenvoudiging van de opstartprocedure heeft niet tot veel nieuwe inschrijvers geleid – of ze haken erg snel af.

Bij Twitter ligt de nadruk sterk op consumptie van nieuws en (commentaar op) media, niet op mensen die elkaar persoonlijk kennen. Daardoor is het netwerkeffect beperkt. In tegenstelling tot Facebook is Twitter niet de online ontmoetingsplek waarvoor je je vrienden of familieleden uitnodigt.

Twitter doet er alles aan om bestaande gebruikers zo intensief mogelijk gebruik te laten maken van het netwerk. De tijdlijn is niet langer louter chronologisch maar toont nu ook ‘gemiste tweets’ die je mogelijk interessant zou kunnen vinden. Deze toevoeging doet denken aan de newsfeed van Facebook, die grotendeels bepaald wordt door automatische filters.

Twitter voegde afgelopen maand extra functies toe. Zo kun je nu met een aantal gebruikers tegelijk privé chatten en is het mogelijk om video’s te uploaden. Twitter hoopt te profiteren van de groeiende markt aan online videoadvertenties – Facebook deed vorig jaar hetzelfde in de hoop advertentiedollars af te snoepen van videonetwerk YouTube. Het is de bedoeling om gebruikers te laten wennen aan filmpjes in hun tijdlijn en daar uiteindelijk commerciële boodschappen aan toe te voegen.

Door het constante kopiëren van functies gaan sociale netwerken nog meer op elkaar lijken. Zelfs inhoudelijk. Twitter profileerde zich altijd graag als vrijstaat; een openbaar, ongecensureerd discussieplatform waar anonimiteit garant staat. Maar die vrijheid wordt vaak misbruikt. Topman Dick Costolo bood deze week publiekelijk zijn excuses aan over de gebrekkige manier waarop Twitter ‘trollen’ te lijf gaat – mensen die via netwerk anderen lastig vallen en pesten.

Twitter gaat ook samenwerken met Google. De grootste zoekmachine ter wereld zal actuele tweets tonen. Dat levert meer verkeer op voor Twitter en het kan Google weer meer social buzz geven. Het eigen sociale netwerk, Google+, blijkt lang niet zo levendig en actueel als gehoopt.