Waarom past NRC bij het Vlaamse Mediahuis?

Foto ANP

Vijf jaar later is het ze toch gelukt. De uitgever van de Vlaamse krant De Standaard koopt NRC Handelsblad. Maar de constellatie is behoorlijk veranderd.

In 2009 probeerde Corelio, eigenaar van onder meer De Standaard en Het Nieuwsblad, al deze krant te kopen. Toen nog op de bagagedrager van de Vereniging Veronica. Investeringsmaatschappij Egeria bood destijds 10 miljoen euro meer en kocht NRC voor bijna 70 miljoen euro.

25 miljoen euro meer

Ruim vijf jaar later komt NRC Media alsnog in Vlaamse handen. Nu niet meer onder de bedrijfsnaam Corelio, maar samen met de twee regionale kranten van Concentra als de nieuwe krantenuitgeverij Mediahuis. Nu voor naar schatting 25 miljoen euro meer. En nu als meerderheidsaandeelhouder. Veronica financiert samen met de Stichting Democratie en Media slechts een klein deel. De voormalige piratenzender stak bijna al zijn spaargeld in persbureau ANP.

De acquisitie is een majeure stap voor het relatief jonge Mediahuis. Het krantenbedrijf, dat in 2014 een omzet haalde van circa 287 miljoen euro (NRC Media: circa 110 miljoen), bestaat pas anderhalf jaar. Beide oprichters (Corelio, 62 procent, en Concetra, 38 procent) hebben evenwel een lange geschiedenis in de Belgische pers. Medio 2013 brachten zij hun vier dagbladen samen: De Standaard, Het Nieuwsblad/De Gentenaar, de Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg. Ongeveer tweehonderd werknemers (een vijfde van het personeel) kreeg ontslag.

Eén stuk in vier kranten

Met de fusie werd het aantal krantenbedrijven in Vlaanderen verkleind tot twee. Naast Mediahuis is er de Persgroep. Het bedrijf van Christian Van Thillo bezit Het Laatste Nieuws en De Morgen – en in Nederland AD, de Volkskrant, Trouw en Het Parool. Als de Autoriteit Consument en Markt akkoord gaat komen daar binnenkort de regiokranten van Wegener bij.

De oprichting van Mediahuis leidde in België tot kritiek van onder meer de mededingingsautoriteit. Minder zelfstandige uitgevers zou leiden tot verschraling van het nieuwsaanbod. Mediahuis wil zijn kranten nog meer kopij laten delen. De Standaard nam al het sportnieuws over van Het Nieuwsblad. Het is oppassen dat één artikel nu niet in vier kranten verschijnt, zeggen ze bij De Standaard, anders verliezen de titels hun eigenheid.

De Standaard en NRC Handelsblad wisselen ook al jaren artikelen uit. Maar dat is niet de belangrijkste reden voor de overname, zegt Mediahuis.

Op de digitale trein

De overname moet het krantenbedrijf versterken in de verdere journalistieke en digitale ontwikkeling van de nieuwsmerken, liet de Vlaamse topman Gert Ysebaert al weten. Met name op digitaal gebied kan NRC Media profiteren van de nieuwe eigenaar, denkt ook Pol Deltour van de Vlaamse Vereniging van Journalisten (VVJ). “De Standaard is vanaf het begin op de digitale trein gesprongen. Veel meer dan De Morgen, zijn directe concurrent in Vlaanderen. Bij De Morgen heeft het tot een paar maanden geleden geduurd voordat ze de sprong vooruit maakten.”

Eerder zei Ivo Vandekerckhove, hoofdredacteur van Het Belang van Limburg, al in NRC Handelsblad:

“De schaalgrootte van Mediahuis maakt experimenten mogelijk waar je in je eentje niet aan durft te beginnen.”

Gaat dat wel samen?

Passen NRC Handelsblad en nrc.next bij Mediahuis? NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch, die zelf jarenlang verantwoordelijk was voor de kranten van Corelio, zegt van wel. “Het dna van Mediahuis komt 99,9 procent overeen met dat van NRC. Mediahuis is een klassieke uitgever die groot belang hecht aan kwaliteitsjournalistiek. Zij kennen onze problemen. Het zijn de problemen die de gehele pers heeft. Hoe zorgen wij dat lezers in een digitale wereld geld willen blijven betalen voor kwaliteitsjournalistiek? Maar van geen van hun methoden zullen wij schrikken.”

Lees ook het weblog van Vandermeersch: Eigenaar van krant heeft alles en niks te zeggen

Vandermeersch zegt dat hij ook wel in was geweest voor een nieuwe eigenaar uit de digitale hoek, maar hij is tevreden dat NRC Media een eigenaar krijgt die ook oog heeft voor de maatschappelijke rol die media spelen.

Corelio en Concentra, de eigenaren van Mediahuis, hebben gelijkaardige aandeelhouders. Het zijn familiebedrijven. De grootste aandeelhouder van Corelio is de familie Leysen; Concentra is voor 91 procent van de familie Baert. “Een familiebedrijf is meer gericht op de langere termijn”, aldus Pol Deltour van de Vlaamse Vereniging van Journalisten. “Het perspectief is heel anders dan van een financieringsgenootschap.”

De druk op nrc.next

Hij vindt Mediahuis een goed geleid nieuwsconcern dat de kwaliteitsjournalistiek koestert maar hij vindt het moeilijk dat enerzijds vele miljoenen worden geïnvesteerd in Nederland en anderzijds journalisten in België worden ontslagen en freelancers schamele tarieven betaald krijgen. “Slecht betaalde freelancers vormen een groot probleem voor de nieuwsvoorziening.”

Mediahuis zegt geen plannen te hebben om dergelijke tarieven ook in Nederland in te voeren. Evenmin staat bij NRC Media een nieuwe reorganisatie op de rol. De eerste aandacht, heeft Mediahuis-topman Ysebaert al laten weten, krijgt “de druk op nrc.next”.