Hoe word je een grote jongen in de game-wereld? Verleid middelbare vrouwen

Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk?

Wat: Casual Connect Europe: een conferentie voor game-ontwikkelaars in de Beurs van Berlage

Wie: 1300 gamers, onder wie Carl Quinton – directeur van de Casual Games Association, Christopher Natsuume – creative director bij gamebedrijf Boomzap Entertainment en Sean Clark – game-ontwikkelaar bij Big Fish Games

Het zijn niet de ongelukkige puberjongens die avond aan avond verwoed hun topscores zitten te verbeteren. Op donkere zolderkamertjes. Pizzadozen, onverklaarbaar luchtje. Carl Quinten, organisator van gameconferentie Casual Connect Europe in de Beurs van Berlage, schudt zijn hoofd.

“Het zijn de vrouwen. De gepensioneerden. Die van eind zestig.”

Die zijn pas verslaafd. Aan casual gaming. Dat zijn de computerspelletjes zonder echt competitie-element. Die waar je op zoek moet naar de verborgen theepot of kikker, legt de Amerikaan uit. “Onze doelgroep: oudere dames met kleinkinderen die zich vervelen.” Vooral de ‘hidden object games’ doen het goed.

“Gooi er nog een verhaaltje tegenaan, met goede vertelstem, en je bent klaar. Easy.”

Ssssst.. Niet storen. We zijn aan het spelen #beursvanberlage

Een foto die is geplaatst door Bo&Caro (@boencaro) op

Elke dag een nieuw level

Zijn de game-ontwikkelaars in het midden van de enorme zaal het niet helemaal mee eens. In diepe concentratie zitten ze achter hun schermen. Geen bliep-geluid dat ze kan afleiden. Helemaal niets.

Christopher Natsuume, oprichter van gamebedrijf Boomzap Entertainment, is naast Quinten komen staan. Zwijgend bekijken ze de programmeurs. Quinten:

“Daar hebben wij Russen voor. Die zijn intelligent, kosten weinig, werken keihard.”

En dat is nodig, zucht Natsuume. Alleen de online game-makers die elke dag iets nieuws kunnen presenteren, overleven. Een nieuw level, ander design, extra tool.

Onbegonnen werk

Maar eigenlijk is het onbegonnen werk. Een knikje richting de grootste stand op de beursvloer. Die van gamebedrijf Big Fish.

“Dat zijn de grote jongens. Die hebben alle middelbare vrouwen aan zich weten te binden.”

Hoe dan?

Sean Clark, ‘director of content production’ bij Big Fish, haalt zijn schouders op.

“Wij maken simpele spellen die je eerst een tijdje gratis op onze site kunt spelen. Zo leren de dames ons kennen. We winnen hun vertrouwen en strikken ze uiteindelijk voor de betaalde variant van de games.”

Overstappen naar een andere gamewebsite doen ze niet zo gauw, legt hij uit. “Wij doen dit inmiddels dertien jaar, zijn een betrouwbaar merk geworden.” En ze hebben - hun middelbare-dames-lokkertje – een chatbox.

“Sommigen spelen niet eens. Die zitten alleen maar over hun kleinkinderen te babbelen.”