Binoche bijt hond op Noordpool

Filmfestival Berlijn opent met zwakke draak over Poolexpeditie, ‘Nobody Knows the Night’

Juliette Binoche bij de première vanNobody wants the Night, de openingsfilm van de Berlinale.Foto Michael Sohn/AP

Met Juliette Binoche knagend op een stuk hondenhuid opende gisteravond de 65ste editie van het filmfestival van Berlijn. Binoche speelt de hoofdrol in openingsfilm Nobody Wants The Night, een Engels gesproken, internationaal gefinancierde coproductie van de Spaanse regisseur Isabel Coixet. In de film speelt Binoche Josephine, de vrouw van de Poolreiziger Robert Peary, die begin vorige eeuw haar man achterna reisde, tijdens een expeditie naar de Noordpool.

Tuttige maar dappere vrouw die hoedjes draagt en dol is op zijden jurken, stuit op de ongenaakbaarheid van de natuur en leert de wijsheid van natuurvolken kennen; dat uitgangspunt leverde een sentimentele film op, met te veel gênante scènes over de moeizame communicatie tussen de westerling en de eskimo, zoals ze toen nog heetten; inclusief hemeltergende krompraat („Ik vrouw, jij vrouw, ik jou begrijpen”).

Nobody Knows the Night is de zwakste openingsfilm die Berlijn in jaren heeft gehad, terwijl het festival vorig jaar nog in de roos schoot met The Grand Budapest Hotel, de film van Wes Anderson die inmiddels negen Oscarnominaties in huis heeft. Dit jaar koos festivaldirecteur Dieter Kosslick voor een zeperd.

Binoche versus de kou, Nicole Kidman versus de hitte: Binoche is niet de enige vrouw die de elementen trotseert op de Berlinale. In Queen of the Desert, de nieuwe film van Werner Herzog, zal Kidman te zien zijn als de Britse ontdekkingsreizigster, schrijfster en geheim agente Gertrude Bell, die in de jaren twintig een invloedrijke rol speelde in het Midden-Oosten. De hyperactieve James Franco is haar tegenspeler. Franco speelt ook een hoofdrol in Everything Will Be Fine, de nieuwe film in 3D van Wim Wenders, die tevens een groot retrospectief krijgt in Berlijn. Dat zijn nieuwste film buiten competitie te zien zal zijn, lijkt niet veel goeds het voorspellen. Hetzelfde geldt voor Life, de nieuwe film van Anton Corbijn, die gaat over de fotograaf Dennis Stock (Robert Pattinson) en zijn meest geliefde onderwerp, filmster James Dean (Dane DeHaan).

Deze editie van het filmfestival heeft een stevige Nederlandse inbreng. Regisseur Sacha Polak toont haar tweede speelfilm, Zürich. Haar opmerkelijke debuutfilm Hemel was hier in 2012 ook te zien en kreeg toen een prijs. De film is te zien in het programma ‘Forum’ dat is gereserveerd voor meer gedurfde cinema. De jonge regisseur Sam de Jong is met Prins geselecteerd als openingsfilm in het programma voor jeugdfilms voor veertien jaar en ouder: zijn debuut gaat over twee op straat hangende jongens, die een lange zomer moeten zien door te komen.

Daarnaast heeft de documentaire Kurt Cobain: Montage of Heck een Nederlandse inbreng: Hisko Hulsing, die prijzen in de wacht sleepte met zijn korte film Junkyard, verzorgde de animaties. De film van Brett Morgen is gemaakt met de zegen van de familie van de rockzanger, die in 1994 zelfmoord pleegde. Weduwe Courtney Love en dochter Francis Bean Cobain zullen verschijnen op de rode loper. Over sterrenstof heeft Berlijn sowieso niet te klagen, met ook nog de wereldpremière van bestsellerverfilming Fifty Shades of Grey; een film die tot woensdag angstvallig wordt weggehouden bij de pers. Dat lijkt niet te duiden op enorm vertrouwen in de kwaliteit van de film van Sam Taylor-Johnson.

Uit Nederland komt ook Sergio Herman, Fucking Perfect van Willemiek Kluijfhout, over de worsteling van de topkok, die zijn sterrenrestaurant vaarwel zei en eenvoudiger ging koken. Die film is opgenomen in het programma ‘Kulinarisches Kino’, dat gaat over film en voedsel; de persoonlijke hobby van festivaldirecteur Kosslick. Al die uiteenlopende programma’s geven aan dat het filmfestival van Berlijn steeds groter, veelzijdiger en ook onoverzichtelijker wordt. En dat het voor films steeds lastiger wordt om er echt uit te springen.