1974 euro, een onschuldig anagram en Chris als McConaughey

Wie is de Mol doet een soort Top Gear; autootjes op een rij om een spel mee te doen. Screenshot AVROTROS / Wie is de Mol

Het vijftiende seizoen van Wie is de Mol? is bezig. Frank Huiskamp en Peter Zantingh, NRC-redacteuren en vaste kijkers, bespreken net als vorig jaar elke week na de uitzending hun ideeën en theorieën via de chat. Dat gesprek plaatsen we op vrijdagochtend hier.

Let op: onderstaand gesprek bevat (vanzelfsprekend) spoilers. Dus als je de aflevering nog niet gezien hebt, scroll dan niet verder naar onder.

De zesde aflevering van Wie is de Mol? 2015, van gisteravond, trok 2.427.000 kijkers.

Je kunt de aflevering hier terugkijken.

Peter: Frank! Kom op, we beginnen gewoon.

Frank: Peter Zantingh, je overvalt me enorm. Ik zit nog al denkend en tobbend een bakje yoghurt weg te lepelen.

Peter: Onvoorbereid. Zo tref ik je graag.

Frank: Volgens mij hebben we best wat te bespreken, Peter. Of zie ik dat verkeerd?

Peter: Zullen we bij Chris beginnen? Ik vind het eigenlijk heel leuk dat hij de Mol niet is (hij is het niet, echt niet) maar wel steeds in enorm verdachte situaties belandt. Ongelooflijk dat hij wéér in een heli mocht, wéér het geld zo goed als binnen lijkt en hij het wéér komt verstieren met een foute afloop.

Screenshot AVROTROS / Wie is de Mol.

“Misschien moeten ze West-Duitsland uitbeelden. Nee, haha, dat is onlogisch. We gaan voor: ‘Edo Brunner’.” Screenshot AVROTROS / Wie is de Mol.

Frank: Laten we tot in de eeuwigheid met Chris beginnen, alsjeblieft. Het was weer genieten met hem. Hij wil als laatste eindigen met inparkeren, om mij onduidelijke redenen, maar wat ik bedacht is dat hij dacht dat hij dan weer iets geweldigs, wow, spectaculair, magisch, prachtigs enerverends mocht gaan doen. Zoals ballenjongen spelen, of stenograaf zijn tijdens een rechtszaak. Maar nu mocht hij door juist heel goed te zijn weer zo’n vliegtuig in. Hij schaamde zich kapot, nou nou. En zoals je zegt: ja, dan kun je prima die opdracht verklooien, zoals hij ook leek te doen. Dat is dan opvallend, maar ik geloof dat het gebrek aan luchtdruk negatieve effecten heeft op de hersenen van Chris Zegers. Dit deed hij gewoon niet expres. Hij is een man van bovengemiddelde intelligentie, hij won al eens de IQ-test en die vermoei je niet met simpele codes als ‘een bedrag’. Nee, Chris is een doordenker, niets in het leven is makkelijk.

Peter: Of het is dat eeuwige petje van hem.

Frank: Dat zit te strak. Wie weet. Maar de Mol stond op de grond. Daar durf ik van uit te gaan.

Peter: De vraag is dan: wie heeft daar, op de grond met die autootjes, geprobeerd te saboteren?

Frank: Ten eerste een persoon die het getal 1974 superhandig vond. Ik zei meteen toen ik het zag: jongens, dit gaan mensen als een jaartal zien, stelletje oetlullen. En ja hoor. Rik nam daarin erg het voortouw met zijn “welke getallen zijn makkelijk te maken met autootjes?” Maar vergeet ook niet de ‘E’ van Margriet. Want dat is echt superverwarrend. Je denkt meteen aan een code.

Peter: Dat is mijn theorie, inderdaad. Dat zij dacht: een komma en een streepje is duidelijk, maar een E als euroteken kan verwarring zaaien. Ten eerste: het euroteken is geen E, het is een E met twee streepjes erdoorheen. En ten tweede: de afleveringstitel was ‘kantelen’, en als je de E kantelt krijg je de M van Mol.

Bazinga!

Frank: Hahaha, ik zie je al met een brede glimlach achter je scherm zitten. Dit is een heel sterke van je, Peet. Margriet is ook mijn hoofdverdachte, mede dankzij iets dat ik na onze chat van vorige week nog ontdekte. Margriet doet dat wel handig trouwens met die ‘E’. Anderen vonden het heel assertief en slim, zo leek het. Ze ging ook nog een ander autootje laten regelen, lekker actief. Maar dit was een gouden zet. Al had je Chris letterlijk geld in zijn gezicht kunnen smijten en dan nog had hij gedacht dat hij het misschien moest oproken… of opeten.

Peter: ‘Eh, wat zou ik met die biljetten moeten… nee, Art, hier heb je ze terug, mijn antwoord is: Edo Brunner.’

Frank: Hahaha.

Peter: Maar merk ik nu dat we allebei Margriet als hoofdverdachte hebben?

Frank: Ja! Hoezee! Licht aan het einde van de tunnel. Of licht aan het begin van een tunnel in dit geval.

Peter: En met dat filmpje bedoel je zeker deze.

Frank: Juustem. Dat is weer het werk van mijn obsessief-compulsieve Molvriend trouwens. Dit bedoel ik. Dit zou een typische Wie is de Mol?-hint kunnen zijn: je ziet haar op zichzelf stemmen. Ik vind het een sterke.

Peter: Ja, ik ook.

Frank: Heb jij bij die tweede opdracht trouwens driftiger meegeschreven dan ik? Dan zouden we even fijn kunnen puzzelen.

Peter: Frank, we doen dit in totaal nu al zestien Wie is de Mol-afleveringen lang. Wist je niet dat ik helemaal nooit meeschrijf? Sterker: ik ben vergeten welke de tweede opdracht was.

Frank: Serieus? Man, ik loop op elke scheet te letten en schrijf daar vervolgens iets over waarvan ik bij het nalezen al niet meer weet waar het op sloeg.

Peter: Oh, die getallen!

Frank: Psh.

Peter: Nou, wat me wel bijbleef, maar dat is misschien omdat ik Margriet nu verdenk, is dat zij er meteen voor koos om touwtje 11 uit het zand te trekken. En dat was één van de foute.

Frank: Samen met Martine toch? Was dat de eerste die ze kozen? Want daarvoor wachtten ze amper op goedkeuring, die trokken ze gewoon uit het zand.

Screenshot AVROTROS / Wie is de Mol

Margriet roept: ‘jongens, ik heb hier 11.’ En Marlijn roept: ’11 is níet genoemd.’ Screenshot AVROTROS / Wie is de Mol

Peter: Ja, ik weet vrij zeker dat Margriet meteen riep ‘elf!’ en zonder veel goedkeuring van anderen begon te trekken. Sowieso was het gek dat ze allemaal dachten: ha, een koker. Dat is dus geld.

Frank: En daarom ook maar lukraak bleven graven, zo leek het: elke keer kokers. Jongens, wat zijn we goed. Wist je trouwens, komt-ie.

Peter: Wacht even!

Frank: Dank. Kuch. Dat als je de nummers die ze wél moesten hebben, dus die níet genoemd werden door Art, omzet in letters (volgens a=1, b=2) dat je dan op een anagram van ‘onschuldig’ uitkomt? Niet mijn geweldige ingeving, weer van iemand op mijn vaste forum. Maar ik vond het leuk gevonden. Wat je er vervolgens mee moet, tja, daar kunnen we over praten. Dit waren de nummers: 3, 4, 7, 8, 9, 12, 14, 15, 19, 21. CDGHILNOSU. Ik ging al zoeken naar een betekenis. Eerste optie: Art zei dat er 2000 euro verdiend kon worden met de opdracht. Elk goed kokertje had 250 euro. Tien cijfers keer 250 euro is 2500. Wat is er daar aan de hand? Nou zouden er bijvoorbeeld twee letters niets hebben kunnen bevatten? O en N? Dan heb je … schuldig. Iemand is er schuldig.

Peter: Dat is natuurlijk geen toeval, dat dat woord gevormd kan worden.

Frank: Nee, precies. Nu zou je met ‘onschuldig’ ook nog kunnen denken aan Marlijn bijvoorbeeld, die een advocate speelt in Danni Lowinski. (Ha!)

Peter: Poeh. Ik heb ook moeite dit aan een kandidaat te linken.

Frank: Of, en dit komt nu net voorbij in mijn groepsapp, het is een boodschap gericht aan Rik. Die onschuldig is aan verlies uit de pot? Omdat hij Marlijn liet betalen voor de jokers? Ik maak mezelf helemaal gek in ieder geval.

Peter: Je zou het ook heel simpel en saai kunnen uitleggen: als de groep precies alle goede touwtjes had gekozen, waren ze samen onschuldig.

Frank: Ja, dat is ook zeker waar. Of het is een grap van de makers: jongens, dit is een onschuldige hint.

Peter: Dat lijkt me eerlijk gezegd het leukste aan zo’n programma maken. Nephints verstoppen.

Frank: Ja, die moeten er toch steeds meer komen de afgelopen jaren? Want echte Mol-gekken zien echt in álles wat. Ik zou dit jaar ook weer twintig hints aan alle vijf de overgebleven mensen kunnen koppelen, denk ik. Met een beetje goede wil en een klein beetje manie.

Peter: Was er nog een derde opdracht? Dat staat vast in je aantekeningen.

Frank: Wacht even. Nee. Ik heb alleen nog “Chris. Matthew McConaughey” opgeschreven daarna.

Peter: Haha.

Frank: Moet ik die uitleggen? Ik weet mijn gedachtegang nog.

Peter: Ja, doe maar.

Frank: McConaughey maakt of maakte dit soort reclames voor een auto. Enorm vreemde interne monologen. En dat is wat je van Chris hoorde tijdens de executie.

Peter: “I know there are those who say, you can’t go back. Yes you can. You just have to look in the right place.” Wut. Het klinkt alsof die tekst is geschreven door allerlei halve uitdrukkingen en enkele slogans van presidentskandidaten in een hoed zijn gegooid, en dan maar grabbelen.

Frank: En zo praat hij dan ook altijd. Dat merk heeft gewoon gezegd: “hee Matthew, doe wat natuurlijk voelt, zeg maar wat.” “Prachtig, ik begrijp er geen reet van, ga door!” “Zeg nog iets over de airco! Nee, niet? Meer nonsens? Helemaal prima, kerel.”

Peter: En jij zegt: dit doet Chris ook een beetje?

Frank: Nee, niet inhoudelijk. Maar tijdens de executie viel het me zo op dat je Chris’ stem er steeds doorheen hoorde. Hij was de voice-over. “Art wachtte lang, blablabla.” En niet alleen bij zichzelf.

Peter: Ja, klopt. Dat maakte het wel spannend.

Frank: Vond Chris vast ook. Die stond vooraan om dit te mogen doen toen de makers het vroegen.

Peter: Zij horen zelf natuurlijk al die muzikale opbouw niet. Ze zitten daar maar.

Frank: Die zeggen nog even tegen Art dat hij iets in zijn mondhoek heeft zitten en wij maar luisteren naar Morricone en weet ik het. Niets is wat het lijkt.

Peter: Of er staat ineens een Sri Lankees naast met zo’n polaroid-camera. You want, yes?

Frank: Hahaha. Drie keer in een half uur. En dan schopt Martine hem weg.

Peter: Kunnen we het nog even hebben over wie de kandidaten zelf verdenken? Ik let altijd net te weinig op bij dat gedeelte. Chris is volgens mij nog altijd populair. Marlijn ook.

Screenshot AVROTROS / Wie is de Mol

Chris heeft de voice-over van de executie mogen doen én kreeg een groen scherm. Dubbel feest. Screenshot AVROTROS / Wie is de Mol

Frank: Ja, Martine, Margriet en Rik minder? Ik heb het ook niet gevolgd. Wat ik wel weet, is dat Carolina geswitcht zou zijn en nu dus Chris verdacht. En zij ligt er nu uit. Voor wat het waard is.

Peter: Nou, wat het waard is, is misschien dat het onze gedachte steunt dat Chris de Mol niet is…

Frank: Nog even één ding over mijn grote vriend Chris.

Peter: …of, zoals McConaughey het zou zeggen: “Soms moet je terug in de tijd kijken om naar rechts te kunnen, want je vader zit nu eenmaal niet altijd op de tribune als het dinsdag is.”

Frank: Nee, never mind, ik neem eerst de tijd om hier hoorbaar voor mijn buren om te lachen.

Peter: Haha.

Frank: Maar dan nog dit Chris-dingetje. Aan het eind zegt hij over Carolina: ze had voor de joker moeten gaan. En níemand die even vraagt: welke joker, Chris? Welke joker in vredesnaam?
Daar weten alleen hij en Carolina van! Al mompelde Martine wel iets, maar volgens mij was het niet: vertel meer, Chris.

Peter: Ja, dat is waar. Tenminste, voor zover wij dat meekregen. Misschien wist de rest er inmiddels wel van, buiten de opname om. Dat die twee toch hun schone geweten hebben willen delen met de anderen.

Frank: Ja, dat had niet echt gevolgen trouwens, dat schone geweten. Ik dacht dat bij negeren van de Mol of mislukken hij of zij ze zou terugpakken? Tot nu toe was het altijd gelukt namelijk. Of misschien was dat nu geen voorwaarde, kan ook.

Peter: Nee, volgens mij was dat geen voorwaarde. Het is altijd: doe iets, en je krijgt iets terug. Of negeer de opdracht en dan gebeurt er niks.

Frank: Nee, toch? Ook bij Viktor en Marlijn aan het begin van het seizoen? En bij Margriet en Martine toen? Ik dacht echt van wel.

Peter: Vond het trouwens vreemd hoe Marlijn het deze aflevering opvatte: de Mol doet Rik een voorstel, Marlijn bemoeit zich ermee om ook - indirect! - een joker te kunnen krijgen, en ze verwacht vervlogens dat de Mol die joker daadwerkelijk voor haar achterlaat op het tafeltje met de laptop.

Frank: Haha ja, zo zei ze het zelf. Maar ik dacht: het had best gekund dat Rik die gewoon had achtergelaten voor haar. Maar dat slaat eigenlijk ook nergens op, want dan moeten ze toevallig na elkaar zijn gekomen. Never mind.

Peter: Nee, precies. Dat kan volgens mij echt niet.

Frank: Moeten we nog een paar woorden wijden aan Carolina?

Peter: Margriet noemde haar een “diesel”. Dat zou impliceren dat ze op den duur echt op gang komt. Ik vond haar ook nu, in aflevering 6, afwachtend. Waarom Chris uitgebreid zijn theorieën over E1974 laten maken, zonder zelf na te denken? En een dag later mag híj weer beslissen dat ze zich niet laten verleiden door een aanbod van de Mol om te saboteren.

Frank: Vooraf, en ook tijdens deze aflevering weer, werd er benadrukt dat we te maken kregen met een aanvallende Mol. Ze viel dus al meteen af eigenlijk. Want wat was zij onopvallend, stil, afwachtend. Ze bracht wel heel weinig geld binnen. Maar dat doe ik ook als ik eigenlijk niet echt meedoe.

Peter: Logische afvaller dus. Wie is de volgende logische afvaller?

Frank: Ha, pfoe, nu wordt het moeilijk, Peet. Ik zou zeggen Marlijn. Weet je wat het is met Martine trouwens? Ze brengt je aan het twijfelen. Ze is als kandidaat nou niet bepaald een genot en doet niet zoveel goed, het lijkt haar allemaal geen drol te interesseren - ik denk dat het glaasje pinot in de bus tijdens het Wie ben ik? spelen haar hoogtepunt was tot nu toe - , maar ze zit er nog wel gewoon in! Ze zit bij de laatste vijf. Ik zou haar anders een logische afvaller vinden en nu weet ik het met haar dus gewoon niet.

Screenshot AVROTROS / Wie is de Mol

“Ben ik Anita Meyer?”. Screenshot AVROTROS / Wie is de Mol

Peter: Ze kan toevallig al vanaf het begin op de goede zitten. Maar inderdaad, ik denk ook dat Marlijn of Martine de volgende is.

Frank: En zo giechelt Chris zich dus naar de finale.

Peter: Ja. Hij verstiert misschien af en toe een opdracht, maar hij is niet dom, hoor.

Frank: Nee, dat zei ik al: verre van. Maar dat zijn ze allemaal niet.

Peter: M’n tv staat trouwens nog steeds op NPO 1. Het loopt vrijwel altijd erg beroerd af met die Mooiste Meisjes van de Klas, hè?

Frank: Die titel eist zijn tol. Altijd.

Lees ook de chats over aflevering een, aflevering twee, aflevering drie, aflevering vier en aflevering vijf terug.