Het Nederlandse Booking maakt meer winst dan het Amerikaanse Expedia

foto NRC Q

Heb jij onlangs nog een hotelkamer geboekt? Kans van één op drie dat je dat niet rechtstreeks bij het hotel, maar via een boekingssite hebt gedaan. En grote kans dat dat via één van de twee grote Amerikaanse spelers ging: Priceline en Expedia. Die laatste komt vandaag met jaarcijfers. En het moet vrezen voor het Nederlandse Booking.com, eigendom van Priceline.

Er zijn drie redenen waarom Priceline en Booking meer winst maken dan Expedia:

1. Het aantal boekingen neemt toe

Expedia was jarenlang het grootste online reisbureau ter wereld, wat het aantal boekingen betreft. Maar sinds 2013 ontlopen Expedia (14.570 werknemers) en Priceline (9.500 werknemers) elkaar nauwelijks. Via beide bedrijven wordt jaarlijks voor ongeveer 40 miljard dollar aan reizen en hotelovernachtingen geboekt.

2. De marge is hoger bij hotels

De verkochte vakanties en overnachtingen zeggen natuurlijk nog niets over de winst. En als je daarnaar kijkt, is Priceline een stuk effectiever. Priceline haalt 90 procent van zijn omzet uit hotels, Expedia maar 63 procent, mailt Morningstar-analist Dan Wasiolek. En het van oorsprong Nederlandse Booking.com, in 2005 overgenomen door Priceline, richt zich nou juist puur op overnachtingen. Daarvoor kunnen reissites een hoge commissie vragen - tot onvrede van hoteliers.

Morningstar-analist Wasiolek vertelt dat online reisbureaus voor hotels tot 15 procent commissie kunnen rekenen, bij vluchten is dat maar tot 7 procent. Hij legt uit:

“When booking [an] air flight a traveler only needs time and price, versus when booking a hotel also needing location, amenities, pictures.”

Als je de twee vergelijkt: over 2013 maakte Expedia 233 miljoen dollar winst, Priceline het achtvoudige (bijna 1,9 miljard dollar). Ongeveer tachtig procent daarvan komt van Booking.

3. In Europa is meer winst te behalen

In Europa is Booking veel groter dan Expedia, in de VS is het andersom. Maar juist in de VS kunnen boekingssites geen hoge marges maken: daar hoort 70 procent van de hotels bij een keten, in Europa maar 40 procent. En ketens doen een groot deel van de marketing en boekingen zelf. Dat is jammer, als je zoals Expedia verwacht dat 78 procent van je omzet uit de VS komt.

In Europa heb je juist veel familiehotels, die afhankelijker zijn van tussenpersonen of reiswebsites. Booking heeft al sinds 1996 contracten met veel van die hotels. Daar kan Expedia niet meer tegenop, volgens Wasiolek:

“It is a tougher road now for Expedia to sign up these hotels and replicate what Priceline has.”

Maar Booking heeft nog niet op alle punten gewonnen:

In Azië ligt het veld open

In Azië bijvoorbeeld is het online boeken nog in opkomst. Dus daar investeren beide bedrijven in: Priceline heeft het Thaise Agoda en stak vorig jaar een half miljard dollar in de grootste Chinese reissite Ctrip, Expedia kocht eerder al de Chinese nummer twee, eLong.

Ook buiten Azië zijn beide bedrijven op overnamepad. Expedia betaalde 703 miljoen Australische dollar voor hotelsite Wotif.com. Priceline kocht in 2013 al ticketsite Kayak voor 1,8 miljard dollar. En voor restaurantsite OpenTable betaalde het vorig jaar 2,6 miljard dollar.

En ook qua apps zijn ze aan elkaar gewaagd

Last but not least zijn er nog de apps. Expedia had al langer een app met een zoekfunctie op basis van locatie. Booking gaat nog verder met de Amerikaanse lancering van Booking Now, een Uber-achtige app voor hotelkamers. Kun je als je slaap krijgt, in het dichtstbijzijnde hotelbed rollen. Handig toch?