Waarom het succesvolle GoPro bang moet worden voor Apple

LAS VEGAS, NV - JANUARY 06: A GoPro Hero 4 camera is displayed at the 2015 International CES at the Las Vegas Convention Center on January 6, 2015 in Las Vegas, Nevada. CES, the world's largest annual consumer technology trade show, runs through January 9 and is expected to feature 3,600 exhibitors showing off their latest products and services to about 150,000 attendees. David Becker/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY == Foto AFP

Snowboarden, basejumpen, paragliden, parachutespringen of kittens redden uit een brandend huis. Wie zichzelf graag al doende filmt, klikt een GoPro-camera aan board, helm of arm en klaar. Spectaculaire beelden gegarandeerd, met een flinke kans om viral te gaan.

Deze bijvoorbeeld:

Of deze:

Vandaag komt het Amerikaanse GoPro met naar verwachting erg sterke kwartaalcijfers. En toch zou het dit jaar wel eens lastig kunnen worden.

Eerst het goede nieuws

De feestdagen waren voor GoPro om warm van te worden. Analisten schatten dat het bedrijf het afgelopen kwartaal ruim twee miljoen camera’s heeft verkocht, bijna de helft meer dan het jaar ervoor. Dat ligt voor een deel aan het verschijnen van de Hero4 in september, de duurste en meest uitgebreide GoPro tot nu toe. Ook lagen er waarschijnlijk veel oudere, goedkopere modellen onder de kerstboom. Dat zie je terug in de winst- en omzetverwachting van de camerafabrikant:

Hoewel, camerafabrikant? GoPro ziet zichzelf liever anders. Voordat het bedrijf in juni vorig jaar naar de beurs ging, doopte het zich slim om van hardwarebedrijf naar mediabedrijf. Het leidde tot een hogere waardering van het aandeel onder beleggers. Als mediabedrijf zou GoPro zijn inkomsten namelijk, naast uit camera’s, ook uit andere bronnen gaan halen. Daarmee werd het op papier een minder riskante investering.

Die omdoping is deels te rechtvaardigen. Vorige maand tekende GoPro een overeenkomst met de populaire Noord-Amerikaanse ijshockeycompetitie, de National Hockey League. IJshockeyers krijgen tijdens wedstrijden een GoPro op hun helm. De actiebeelden die ze schieten, worden gebruikt voor tv. Eerder dit jaar kwam het ook tot een samenwerking met elektronicamaker LG, wiens televisies nu standaard zijn uitgerust met een speciaal GoPro-kanaal.

En dan is er natuurlijk nog de oneindige hoeveelheid online video’s. Stuk voor stuk reclame voor het bedrijf. Filmpjes op het officiële YouTube-kanaal zijn inmiddels samen bijna 700 miljoen keer bekeken.

En toch…

Allemaal mooie berichten, dus dan gaat het vast ook goed op de beurs?

Nou, nee. De waarde van het aandeel is de afgelopen maanden bijna gehalveerd. Het nieuws mag momenteel dan positief zijn, investeerders vragen zich af hoe lang dat nog duurt. En niet zonder reden. Zo is de concurrentie fors toegenomen. Sony heeft inmiddels een aantal modellen op de markt en ook Panasonic en JVC doen mee. Analisten van zakenbank Morgan Stanley betwijfelen daarnaast of GoPro nog veel kan groeien in de wereldwijd krimpende markt voor digitale camera’s.

Maar misschien nog wel het meest verontrustend is dat in januari bekend werd dat Apple een patent op een actiecamera in handen heeft gekregen. De koers van GoPro daalde meteen met 12 procent.

Patent Apple

En dan doemt een bekend beeld op

Een vergelijkbare situatie is in het verleden al eens voorgekomen. Herken je deze nog?

Foto Anthony Ryan / Flickr

Foto Anthony Ryan / Flickr

De Flip Cam, gelanceerd rond 2006 en in de jaren erna een groot succes. Zo groot, dat het bedrijf erachter, Pure Digital in 2009 werd overgenomen door het Amerikaanse technologiebedrijf Cisco. Twee jaar later was het over voor het apparaatje. Reden? Smartphones met kwalitatief vergelijkbare camera waren gemeengoed geworden. Hoofdschuldige toen? Apple’s iPhone. Cisco-baas John Chambers vertelde in NRC dat de Flip in één klap overbodig was:

“Steve Jobs was ons te snel af. En als je niet groot genoeg bent in een markt, moet je je terugtrekken.”

Dat scenario zal GoPro moeten zien te vermijden. Want als er één bedrijf is dat bewezen heeft in staat te zijn een eigen versie van een bestaand product uit te brengen, en zo de concurrentie overbodig te maken, dan is het Apple wel.