Column

Verstrek streaming media zoals gas, water en elektra

Illegaal film kijken ga je alleen tegen met een volwaardig legaal alternatief, betoogt Christiaan Weijts.

Sinds Kerstmis heb ik een abonnement op Netflix. Wie is opgegroeid met drie publieke zenders en dan voor het eerst het portaal van Netflix binnenstapt, doet dat met hetzelfde soort uitzinnige ongeloof waarmee je een oosters sprookjesbordeel betreedt. Je knippert met je ogen: is… dit hier… echt… allemáál!

Twee jaar eerder had ik diezelfde sensatie gehad na het aanmaken van een Spotify-account. En ook deze keer trad de gewenning snel in. Zo blijkt het filmaanbod al gauw te beperkt. Waarom ontbreken La Grande Bellezza of La Dolce Vita? Nanni Moretti en François Ozon hebben er elk maar één film, bepaald niet hun sterkste.

Mijn kinderen begrijpen het concept van live televisie al niet meer. Ze weten niet meer dat iets ‘nu op tv’ is. Hun Dora’s, Diego’s en de Drakenrijders verschijnen allemaal on demand.

Onze verlangens zijn veranderd in rechten. Het verlangen elke film zomaar te kunnen zien werd ons récht op alle films. Desnoods in de illegale steegjes van het internet.

Deze week maakten zowel het VPRO webzine 3voor12 als EénVandaag ons lekker voor het illegale platform Popcorn Time. Een meneer (‘trendwatcher’ , volgens het naambalkje) mocht de zegeningen van die piratenapp bezingen. En zo kwamen er, onder het mom van een beschuldigend vingertje, weer duizenden nieuwe Popcorngebruikers bij.

Zoals ik. Al heb ik het programma inmiddels weer verwijderd. Allereerst omdat ook hier noch La Grande Bellezza noch Moretti noch Ozon present waren.

Daarnaast omdat het toch voelde alsof ik iets aanpakte van iemand die langs de openbare weg spullen stond uit te delen die hij uit een vrachtwagen had gejat.

Vooral in ons land blijkt Popcorn Time populair. Rond illegaliteit hangt in Nederland altijd een aureool van heroïek. Het geeft je de illusie dat je de rest van de wereld mooi tuk hebt. We weten dat we daarmee gestaag een creatieve sector om zeep helpen waar we nu juist zo van genieten – welke filmmaker of acteur zou immers gratis kunnen werken – en toch verandert dat besef ons surfgedrag nog niet.

Daarom moet de industrie zelf met een deugdelijk alternatief komen. Spotify en Blendle laten zien dat de consument bereid is een bescheiden bedrag te betalen voor totale beschikbaarheid.

De filmindustrie moet dit voorbeeld volgen, maar doet dat nog niet genoeg. Zo is er een handige sluiproute om bij het veel ruimere Amerikaanse Netflixaanbod te komen, maar Netflix Nederland gaat die route nu blokkeren: een rode loper naar de illegaliteit.

Streaming media moeten juist een collectieve basisvoorziening worden, zoals leidingwater, gas en elektra. Alleen met een volledig en actueel aanbod is de strijd met de illegaliteit te winnen.