Sociale media die wel mogen, of zelfs moeten, van je baas

Foto YouTube

Het is handig hoor, e-mail. Maar wát kost het een tijd. Niet voor niets dat bedrijven regelmatig aankondigen dat ze het veelvuldige e-mailen willen aanpakken. Of afschaffen, zoals IT-bedrijf Atos probeerde. En faalde.

Het laat zien dat veel managers het een probleem vinden dat hun medewerkers uren bezig zijn met het wegwerken van mailtjes.

Niet raar dus dat Facebook in januari begon met een besloten proef van zijn nieuwe app Facebook at Work. Dat moet grotendeels werken als de consumentenversie van Facebook, maar dan voor communicatie tussen collega’s, en zonder advertenties. Het is een gesloten netwerk waarbij de onderneming bepaalt wie er toegang heeft tot bepaalde discussies, en wie niet. Details over functies en kosten geeft het bedrijf later dit jaar.

De opkomst van de smartphone zorgt ervoor dat het steeds logischer wordt om met collega’s te communiceren zoals je ook buiten werk doet. En dat gaat nou eenmaal steeds vaker via chat- en sociale media-apps, en minder via e-mail.

Berichten volgen via sociale media werkt bovendien efficiënter dan e-mailen, denkt Facebook. Zeker als een grote groep aan een project werkt, kan het inderdaad makkelijker zijn om de discussie te volgen in een soort tijdlijn dan in een ingewikkelde e-mailconversatie waarbij je soms in de cc staat en soms juist niet.

En Facebook is niet de enige. Ook LinkedIn en het Chinese Alibaba hebben plannen, net als ‘cloud-reus’ Salesforce en Google. En er waren al flink wat sociale media op de werkvloer. Wat zijn de populairste?

We krijgen het er nog druk met al die sociale media op de werkvloer.