Sanoma sluit 2014 met winst af

Door een omvangrijke reorganisatie heeft Sanoma 2014 met winst afgesloten. Draaide het mediaconcern in 2013 nog een verlies van 320,3 miljoen euro, daar boekte het bedrijf over 2014 een winst van 61,6 miljoen euro.

Het hoofdkantoor van Sanoma in Hoofddorp. Het bedrijf heeft over 2014 winst geboekt. Foto: ANP/KOEN VAN WEEL

Het internationale mediaconcern Sanoma heeft door een omvangrijke reorganisatie vorig jaar met winst afgesloten. Draaide het Finse bedrijf in 2013 nog een verlies van 320,3 miljoen euro, daar werd over 2014 een winst van 61,6 miljoen euro geboekt. De totale omzet van het concern daalde met 8,7 procent naar 1,9 miljard euro.

Sanoma, in Nederland eigenaar van onder andere Libelle, Donald Duck en SBS6, maakte de cijfers vanochtend bekend. Dat het concern weer zwarte cijfers schrijft komt volgens het bedrijf door de positieve effecten van een omvangrijke reorganisatie die twee jaar geleden werd aangekondigd. Die operatie verloopt volgens Sanoma naar wens:

500 banen weg

De Nederlandse tak van het Finse mediaconcern had over 2014 een lagere operationele winst dan een jaar eerder: 65 miljoen tegen 73 miljoen in 2013. De omzet in Nederland daalde met 4,8 procent naar 653 miljoen euro.

Bij de reorganisatie van twee jaar geelden werd in Nederland een groot aantal tijdschriften afgestoten; zo gingen mannenbladen Playboy, Nieuwe Revu en Panorama vorig jaar naar Pijper Media. Bij Sanoma Nederland verdwenen zo ongeveer vijfhonderd banen.

Lees op NRCQ: Sanoma blijft het moeilijk hebben in Nederland en De televisie moet nu het papieren tijdschrift redden