Losse satire in museum

De derde Night at the Museum-film gaat over loslaten en afscheid nemen. Een thematiek die na de dood van zowel Robin Williams als Mickey Rooney – die beiden een (gast)rol hebben – een extra emotionele laag kreeg.

De plot over een haperend Egyptisch medaillon dat langzaam zijn magische krachten verliest, waardoor de figuren uit het Natural Museum of History ’s nachts niet meer tot leven dreigen te komen, is vooral de kapstok voor een barrage aan grappen en lichte satire over de doelloosheid van jongeren. Zo wil de puberzoon van nachtwaker Larry (Ben Stiller) het liefst een tussenjaar om zijn dj-ambities te verwezenlijken. De aardigste grappen gaan over kattenfilmpjes, de overeenkomst tussen de moderne mens en neanderthalers en ridder Lancelot die in Larry een middeleeuwse nar ziet. En dan komen de personages ook nog terecht in een tekening van Escher en volgt een ontroerend moment met het kapucijnaapje van de serie, die na het ontspoorde tweede deel de fans aangenaam verrast.