Jij zorgt dat meer kinderen de toetsen van Bureau ICE gebruiken

Foto ANP

Functie: Marketing(communicatie)adviseur
Bedrijf: Bureau ICE, met 67 werknemers.
Wat valt op aan de vacature: “Wij bieden een werkplek in een bedrijf waar mensen met overtuiging werken aan het verbeteren van het onderwijs.”

Wat ga je doen?

Van basisscholen tot inburgeringcentra en mbo-opleidingen: in Nederlandse onderwijsinstellingen wordt heel wat ‘afgetoetst’. En juist die toetsen maakt Bureau ICE. Op de website stelt Bureau ICE ‘een kind is meer dan taal en rekenen’. Volgens manager marketing en communicatie Marleen den Hartog is het vooral belangrijk dat toetsen ook daadwerkelijk toetsen wat ze móéten toetsen.

“Als een rekensom wordt uitgelegd aan de hand van een verhaaltje maar je snapt als kind het verhaaltje niet, dan word je dus eigenlijk op je taalvaardigheid getest. En dat is niet de bedoeling. Of als je een opdrachtenboekje, vragenboekje en invulpapier krijgt, dan meet je daar onbedoeld ook organisatorisch vermogen mee. Dat doen wij anders.”

Van dat bedrijf mag jij dus deel uitmaken. Jij komt als marketingadviseur terecht op een nieuwe afdeling, die nadenkt over hoe Bureau ICE haar toetsen in de markt zet. Jouw doel is zorgen dat mensen genoeg weten over Bureau ICE en hun methodes, zodat de sales-afdeling direct zaken kan gaan doen. Daarnaast organiseer je meerdere malen per jaar congressen en evenementen.

Twitter avatar BureauICE Bureau ICE Collega’s Nicole en Gerdineke geven de training ‘Aan de slag met een toetsmatrijs’. Interesse? http://t.co/DmWbT3NHeA http://t.co/c0RiQEhfKU

Waarom zoeken ze iemand?

Het bedrijf groeit en maakt steeds meer producten. Vorig jaar deed Bureau ICE nog niets met basisonderwijs, nu wel. Er zijn drie spelers op de markt voor eindtoetsen voor groep acht. En waar een half jaar geleden vijftig mensen bij het bureau werkten, werken er nu bijna zeventig.

Wat voor collega moet je zijn?

Bureau ICE is met een gemiddelde leeftijd van dertig jaar een jong bedrijf. Je collega’s zijn voor vijfentachtig procent vrouw en volgens Den Hartog allemaal een beetje wereldverbeteraars:

“We willen allemaal dat het onderwijs beter wordt. Als de concurrent ons idee overneemt, dan is dat eigenlijk alleen maar goed. Daar wordt het onderwijs in Nederland beter van. En dan verzinnen wij weer iets nieuws.”

Wat ga je verdienen?

Dat wil Den Hartog niet vertellen.

Waarom wil je hier wel/niet werken?

Den Hartog:

“Het is een flexibel bedrijf, je kan op maandag iets nieuws bedenken en het vrijdag af hebben. Er wordt snel geschakeld en er zijn veel mogelijkheden voor eigen initiatief. En gezien we ontwikkeling van mensen centraal vinden, mag je zelf ook op je bek gaan. Practice what you preach.”

Nadeel: je werkt in Culemborg. Den Hartog:

“Het is niet de meest sexy plek. Het is geen industrieel hip grachtenpand in Amsterdam.”

Maar wel midden in de Betuwe, dat dan weer wel.