‘De sterkste bescherming ooit van het open internet’

Foto iStock

Wat gebeurde er in de VS terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Twitter avatar TomWheelerFCC Tom Wheeler #OpenInternet is the greatest engine of free expression, innovation & opportunity the world has ever known. We must protect it now.

Tien jaar lang debat, vier miljoen commentaren op de website van de Federale communicatiecommissie (FCC) - de tijd is gekomen voor een beslissing over net neutrality. Eindelijk maakt FCC-voorzitter Tom Wheeler bekend wat hij voor zich ziet: een internet gereguleerd en beschermd als een utility, een publieke dienst als water, telecom of electricteit.

Opmerkelijk: de invloedrijke topambtenaar zet zijn plan uiteen in Wired, het toonaangevende technologieblad.

Wat niet meer mag - als de commissie eind deze maand met dit voorstel instemt - zijn deals zoals die Netflix vorig jaar sloot met Comcast. De videostreamingdienst betaalde extra voor snelle downloads. Maar nadien zei Netflix dat het zich gedwongen voelde, omdat Comcast een duivelse keuze bood: betalen voor snelheid, of niet betalen en worden gestraft met trage service.

Wheeler spreekt van:

“De sterkste bescherming ooit van het open internet. (…) Mijn voorstel verzekert de rechten van internetgebruikers om te gaan waar ze willen wanneer ze willen, en de rechten van vernieuwers om nieuwe producten te lanceren zonder iemand om toestemming te vragen.”

De verdeling van gepassioneerde voor-en tegenstanders is weinig verrassend.

Een bijna perfect jaar voor GM

Zoals AP schrijft: 2014 zou een geweldig jaar zijn geweest voor GM, ware het niet dat het autobedrijf duizenden en duizenden auto’s moest terughalen om veiligheidsredenen. Dat kostte General Motors zo’n 2,8 miljard dollar, bijna 2,5 miljard euro.

Hoe goed gaat het met ’t nieuwe GM? Ondanks de tegenslag wist de onderneming toch evenveel winst te boeken (ook 2,5 miljard euro) als de recall-kosten.

Bijna alles zit mee, momenteel en ook vorig jaar: benzineprijzen blijven dalen, wat de autoverkoop goed doet, en de economie trekt aan terwijl spotgoedkope krediet makkelijk te krijgen is om een nieuwe bolide aan te schaffen.

Consolidatie in de multomapbusiness

Kantoorboekhandel - het woord roept associaties met de jaren tachtig op. Multomappen en nietmachines. Toch bestaan ze nog. Office Depot en Staples zijn in feite megakantoorboekhandels.

Maar eenvoudig hebben ze het niet. Amazon biedt alle denkbare kantoorartikelen aan, en ook warenhuisketens als Wal-Mart en Target doen online mee. Dus koopt Staples nu Office Depot, om samen een vuist te kunnen maken.

Met de fusie gaat 6,3 miljard dollar (5,55 miljard euro) gemoeid. Samen hebben ze nog atijd vierduizend winkels en een keurige omzet van omgerekend ruim dertig miljard euro.

Topman Ron Sargent van Staples heeft het over transformatie, waarde voor klanten en effectieve concurrentie:

“This is a transformational acquisition which enables Staples to provide more value to customers, and more effectively compete in a rapidly evolving competitive environment.”