Waarom het succesvolle GoPro toch bang moet zijn voor Apple

Koers bijna gehalveerd

Snowboarden, basejumpen, paragliden, parachutespringen of kittens redden uit een brandend huis. Wie zichzelf graag al doende filmt, klikt een GoPro-camera aan board, helm of arm vast en klaar. Spectaculaire beelden gegarandeerd, met een flinke kans om viral te gaan op internet.

Vandaag komt het Amerikaanse GoPro, waarvan de naam min of meer synoniem is geworden voor de persoonlijke digitale camcorder die tegen een stootje kan, met kwartaalcijfers. Die zijn naar verwachting erg goed. En toch zou het bedrijf het wel eens flink lastig kunnen gaan krijgen.

Het goede nieuws

De feestdagen waren voor GoPro om warm van te worden. Analisten schatten dat het bedrijf het afgelopen kwartaal ruim twee miljoen camera’s heeft verkocht, bijna de helft meer dan het jaar ervoor. Dat ligt voor een deel aan het verschijnen van de Hero4 in september, het duurste en meest uitgebreide GoPro-model tot nu toe.

Ook lagen er naar verwachting veel oudere, goedkopere modellen onder de kerstboom. De verwachte jaaromzet van de camerafabrikant stijgt daardoor van 860 miljoen euro in 2013 naar 1,1 miljard over afgelopen jaar. Ook wordt een groei van de winst voorzien van 52 naar 90 miljoen euro.

Hoewel, camerafabrikant? GoPro ziet zichzelf liever anders. Voordat het bedrijf in juni vorig jaar naar de beurs ging, doopte het zich slim om van hardwarebedrijf naar mediabedrijf. Het leidde tot een hogere waardering van het aandeel onder beleggers. Als mediabedrijf zou GoPro zijn inkomsten namelijk, naast uit camera's, ook uit andere bronnen gaan halen. Daarmee werd het op papier een minder riskante investering.

Die omdoping is deels te rechtvaardigen. Vorige maand tekende het bedrijf een overeenkomst met de Noord-Amerikaanse ijshockeycompetitie, de National Hockey League. IJshockeyers krijgen nu tijdens wedstrijden een GoPro op hun helm. De actiebeelden die ze schieten, worden gebruikt voor tv.

Eerder dit jaar kwam het ook tot een samenwerking met elektronicamaker LG, wiens televisies nu standaard zijn uitgerust met een speciaal GoPro-kanaal. En dan is er natuurlijk nog de oneindige hoeveelheid video's die met een GoPro geschoten zijn en overal op internet staan. Stuk voor stuk reclame voor het bedrijf. Filmpjes op het officiële YouTube-kanaal zijn samen inmiddels zo'n 700 miljoen keer bekeken.

Beleggers dumpen aandeel

Mooie berichten, dus dan gaat het vast ook goed op de beurs? Nou, nee. De waarde van het aandeel is de afgelopen maanden bijna gehalveerd. Het nieuws mag momenteel dan overwegend positief zijn, investeerders vragen zich af hoe lang dat nog duurt. En niet zonder reden: de concurrentie is fors toegenomen. Sony heeft inmiddels eigen modellen op de markt en ook Panasonic en JVC doen mee. Analisten van zakenbank Morgan Stanley betwijfelen bovendien of GoPro nog kan groeien in de krimpende markt voor digitale camera’s.

Maar misschien nog wel het meest verontrustend is dat in januari bekend werd dat Apple een patent op een actiecamera heeft gekregen. De koers van GoPro daalde meteen met ruim 12 procent.

Zo'n situatie is al eens eerder voorgekomen. In 2006 lanceerde het Amerikaanse bedrijf Pure Digital de Flip Cam, een handzame digitale camera. Het apparaatje werd een groot succes. Zo groot, dat Pure Digital in 2009 werd overgenomen door het Amerikaanse technologieconcern Cisco. Desondanks ging twee jaar later de stekker eruit. Reden? Smartphones met een kwalitatief vergelijkbare camera erin waren gemeengoed geworden. Hoofdschuldige? De iPhone van Apple. Cisco-baas John Chambers vertelde in NRC dat de Flip in één klap overbodig was: “Steve Jobs was ons te snel af. En als je niet groot genoeg bent in een markt, moet je je terugtrekken.” Dat scenario zal GoPro moeten zien te vermijden. Want als er één bedrijf is dat bewezen heeft in staat te zijn een eigen versie van een bestaand product uit te brengen, en zo de concurrentie overbodig te maken, dan is het Apple wel.