Britse pers looft werk van Marlene Dumas in Tate Modern

De overzichtstentoonstelling The Image as Burden van het werk van Marlene Dumas, vanaf vandaag te zien in de Tate Modern in Londen, heeft vooralsnog in de Britse pers lovende kritieken gekregen. In Nederland leidde de tentoonstelling in het Stedelijk Museum vorig jaar tot een hevige discussie nadat in de Volkskrant Sander van Walsum had geschreven dat „Dumas gewoon schilderijen maakt op basis van foto’s die ze uit de krant heeft geknipt”.

Dat wordt in de eerste Britse recensies juist als een kracht gezien. De Guardian schrijft: „Geschilderd aan de hand van tweedehandsbeelden hebben ze een aanwezigheid die aanzienlijk anders is dan een foto.” En: „Het kan er in eerste instantie nogal lukraak en een beetje chaotisch uitzien, maar dat is het leven, en dat is wat prachtig is als Dumas’ werk samenkomt.”

De Evening Standard, de gratis avondkrant voor Londen, noemt het „zo ver verwijderd van een foto als je je maar kunt voorstellen”. „Ze stelt vragen bij de beelden die om ons heen zijn, in onze eigen archieven, in kranten en tijdschriften, en online, en vraagt wat er gebeurt als ze in olieverf op canvas en inkt op papier worden vertaald.” De tentoonstelling krijgt vier sterren.

Net als in de Daily Telegraph: „Haar personages voelen nooit alsof ze ervan overtuigd zijn ook personages te zijn; ze wijken af naar het abstracte en de allegorie. Fotorealistisch zijn ze niet.”

Dat is goed: „Dumas is het bewijs dat, zelfs in een wereld overspoeld door beelden, een schilderij nog altijd kan ontroeren.”

In alle uitgaansbladen wordt Dumas’ tentoonstelling aangeraden als tip voor komend weekeinde.