New York Times ziet papieren oplage dalen en winst halveren

The New York Times heeft afgelopen jaar 33 miljoen dollar (28,8 miljoen euro) winst gemaakt, bijna de helft minder dan het jaar ervoor. De omzet is met 0,7 procent wel licht toegenomen en komt uit op een kleine 1,6 miljard dollar. Die cijfers heeft het Amerikaanse krantenbedrijf gisteren bekendgemaakt. De winstdaling is in lijn met de verwachtingen van analisten. De krant kampt al lange tijd met een dalende papieren oplage en verdient daardoor minder geld aan advertenties in de krant.

Zelf noemt The New York Times kosten die gemoeid zijn met een ontslagronde - de krant schrapte in de afgelopen maanden ruim 100 banen op de nieuwsvloer - en forse investeringen in online en mobiele journalistiek als reden voor het mindere resultaat. Op digitaal vlak heeft de Times beter nieuws te melden. Het aantal digitale abonnees van de krant is opnieuw gestegen naar een totaal van 910.000. Eind 2013 stond die teller nog op 760.000. Ook de inkomsten uit digitale advertenties stegen.