Vandaag is een rotdag voor KPN

Foto ANP

Champagne zal er niet aan te pas komen. KPN komt vandaag met jaarcijfers over 2014. Afgelopen kwartalen zijn de resultaten telkens negatief. Vijf dingen waar je op moet letten.

1. Omzet dalen, verlies

Voor omzet en winst kun je het best naar de resultaten zonder het Duitse E-Plus kijken - die hoort voortaan bij het Spaanse Telefónica.

Ook een eenmalige meevaller van 450 miljoen euro (door een wijziging in de KPN-pensioenen) in het tweede kwartaal kan de cijfers beter doen lijken dan ze zijn.

Resultaten KPN

UPDATE 8:59 uur. KPN heeft in het laatste kwartaal van 2014 een verlies geleden van 37 miljoen euro. Een jaar eerder was dat nog 108 miljoen euro. De omzet steeg met 2 procent naar 2,1 miljard euro. Over heel 2014 daalt de omzet met 4,6 procent naar 8,1 miljard euro. Dat maakte KPN vanochtend bekend. Ook meldde KPN dat het oud-fractievoorzitter van GroenLinks Jolande Sap als commissaris wil aanstellen.

2. Ontslagen

Onlangs kondigde KPN dan ook de derde reorganisatie in drie jaar aan: weer 580 banen weg, na eerdere ontslagrondes van 5000 én nog eens 1500 tot 2000 banen. Die ontslagen zijn niet de enige rampen bij het bedrijf:

3. Data in plaats van bellen

KPN lijdt onder het toenemend gebruik van berichten-apps als Whatsapp, waardoor klanten minder bellen en sms’en. Het gaat daarom grotere databundels aanbieden - maar past KPN zich wel snel genoeg aan?

4. SuperZiggo

Eerlijk vindt KPN het niet, maar het moet zijn koper- en glasvezelnetwerken blijven delen met concurrenten. Op die manier kunnen concurrenten zoals als Tele2 en Vodafone televisie en internet via het KPN-netwerk blijven aanbieden. Dat terwijl KPN sinds vorig jaar op kabelgebied in één enorme concurrent heeft: het gefuseerde UPC en Ziggo kunnen samen 90 procent van de huishoudens bereiken met hun kabelnetwerk. En zij hoeven die niet te delen.

5. Innovatie, vooral door anderen

Maar waar heeft KPN nog ruimte om wel weer groeien? Dat lijkt niet uit eigen bedrijf te komen. Jan Kees de Jager, sinds juli financieel bestuurder, zei eerder tegen NRC Q:

“Die krimp neemt wel af, maar zeker op de consumentenmarkt doen we het goed. Onze prijzen zijn een stuk concurrerender geworden en ons netwerk was als eerste geschikt voor 4G. Innovatie moet komen met overnames en belangen in kleinere bedrijven. Met kleine acquisities in Nederlandse start-ups – denk aan enkele tonnen tot miljoenen euro’s – kan KPN verder innoveren, kunnen we verder groeien en zo de omzet geleidelijk verhogen.”