...maar aan de opvolging wordt gewerkt

Talloze dj’s dromen ervan om de nieuwe Coen of Sander te worden. Zenders hebben hun eigen klasjes om dj’s op te leiden. Bij 3FM mogen ze beginnen in de nacht.

Coen Swijnenberg en Sander Lantinga. Foto Robert Vos/ANP

Vergelijk radiozenders met voetbalclubs. Natuurlijk, er zijn lokale zenders waar je plaatjes kunt draaien. Maar het zijn de landelijke radiostations waar de meeste jonge radiomakers van dromen. Daar zijn de sterren, de Van Persies van de radiowereld. En de sterren wisselen van club – zoals Coen en Sander 3FM verruilen voor Radio 538. Radiotransfers.

Maar wat maakt een radio-dj goed? En hoe kom je op een landelijke zender?

Coen Swijnenberg begon zijn carrière zoals meer radio-dj’s: op zijn slaapkamer. En een paar jaar later ging hij, net als veel van zijn collega’s, aan de slag bij één van bijna driehonderd lokale omroepen in Nederland.

Maar wil je meer? Dan kun je een demo opsturen naar een van de dj-opleidingen in Nederland. Drie radiozenders bieden die aan. 3FM heeft de DJ School, Q-Music heeft Q-College en Radio 538 en Slam FM hebben NuTalent.

Radiomakers worden daar zorgvuldig geselecteerd, de plekken zijn schaars. Bij Q-College begonnen vorig jaar dertig studenten, daar zijn er vijf van over. Ook bij NuTalent zijn er nog vijf radiomakers in opleiding. Op de 3FM DJ School worden op dit moment twintig talenten begeleid.

De demo’s die worden opgestuurd naar 3FM komen terecht bij Timo Kamst, opleidingscoördinator bij de 3FM DJ School – hij ontvangt er zo’n 120 per maand. Daaruit zoekt hij de radiomakers „die de wereld net iets anders bekijken”. „We zijn op zoek naar persoonlijkheden. Maar voorop staat: liefde voor muziek.”

Alleen goede radio maken is niet genoeg. De media zijn veranderd en de radiowereld veranderde mee. Radiomakers zijn mediamakers geworden. Ze moeten ook goed zijn op sociale media, en het liefst ook nog op beeld.

„Sinds Serieus Request is meekijken steeds belangrijker geworden”, zegt Kamst. „De webcam moeten ze als aanvulling op de radio kunnen zien.”

Je moet wel een knokker zijn

Of je het uiteindelijk redt, is ook een kwestie van karakter, zegt radiocoach Pierre Papa, die onder anderen dj’s op Radio 538 begeleidt. Hij heeft ook met talenten gewerkt, zegt hij, die er niet kwamen. „Wie doorbreekt en wie niet hangt af van hoe iemand in het leven staat. Of je een knokker bent.”

De talenten die Kamst selecteert, geeft hij vanaf dan één keer per maand feedback op hun programma bij de lokale omroep. Dat is een begin. Maar het belangrijkste is: op de zender terechtkomen. Dat kan bij 3FM als er een plek vrijkomt in de nacht. In overleg met zendermanager Wilbert Mutsaers en de omroepen bepaalt hij wie er uiteindelijk een plek krijgt in de nachtprogrammering. Zeven jonge radiomakers hebben er een vast programma’s, twee vallen er in.

De nacht is het tijdstip waarop veel 3FM dj’s voor het eerst op de zender te horen waren. Giel Beelen, Paul Rabbering, Gerard Ekdom. En ook: Coen en Sander.

Een demo opsturen is niet altijd nodig. Radio 6-dj Angelique Houtveen (29) liep stage bij 3FM voor radioproducer en verslaggever toen ze Kamst in de gang hoorde zeggen dat hij talent zocht voor Radio 6. „Ik ben naar hem toegelopen en zei: ‘Ik weet niet wie je bent, maar ik wil dit heel graag.’”

Nadat Houtveen een demo had opgestuurd mocht ze het gaan proberen in de nacht. Maandag op dinsdag deed ze haar programma, ze maakte het opleidingsprogramma bij BNN af en werkte daarnaast nog bij de Heineken Music Hall – voor haar werk bij Radio 6 kreeg ze alleen een onkostenvergoeding. Om geld te besparen ging ze weer bij haar ouders wonen.

Voor Houtveen kwam die plek er een jaar geleden. Ze presenteert nu dagelijks van 12.00 tot 14.00 uur een programma op Radio 6. „Je moet er wat voor over hebben om op zo’n plek terecht te komen. Als je een diva bent, wordt het lastig.”