Louis C.K. is de schaamte voorbij

De Amerikaanse komiek Louis C.K houdt er van dingen zelf te doen. Behalve regie, productie, scenario en uitvoering heeft hij ook de digitale distributie van zijn shows zelf in de hand. Sinds vorige week kun je voor vijf dollar Live at the Comedy Store downloaden.

C.K. (geboren: Szekely) is grof en grappig tegelijk en schetst genadeloos de menselijke tekortkomingen, vooral die van hemzelf. Toch heeft hij een rotsvast vertrouwen in de mensheid, anders zou hij zijn videobestanden niet zonder kopieerbeveiliging aanbieden: „Download het en doe ermee wat je wilt. Al kijk je er nooit meer naar om.”

Zo loopt hij het risico dat er illegale kopieën van gemaakt worden. C.K. weet echter dat hij genoeg fans heeft die wel willen betalen. Hij vraagt ze: „Please PLEASE don’t torrent this special.” Oftewel: deel het bestand niet met anderen via ruilnetwerken.

Die smeekbede lijkt te werken. C.K. verkocht drie jaar geleden ook al de show Live at the Beacon Theatre via het web en zijn vermogen wordt inmiddels geschat op 25 miljoen dollar. Nog geen Jerry Seinfeld (goed voor 800 miljoen dollar) maar er zijn komieken die het met minder moeten doen.

Louis C.K. schaamt zich niet om zijn hand op te houden bij zijn fans en slaat in één klap een hele reeks tussenpersonen over (distributeurs, videonetwerken, kabelexploitanten, noem maar op). Het is een verfrissende aanpak in een tijd dat de filmindustrie nog altijd met de internetpiraten overhoop ligt.

Ruilnetwerk The Pirate Bay werd een maand geleden uit de lucht gehaald maar is sinds deze week weer toegankelijk. Het logo is aangepast: geen piratenschip maar een feniks die uit de as herrijst. Het had ook een kakkerlak kunnen zijn; die zijn ook lastig uit te roeien.

Voor veel torrent-sites moet je een sterke maag hebben. Wie zoekt naar de herhaling van De Fabeltjeskrant kan zo maar verdwalen in een doolhof van pop-ups, dierenporno en kwaadaardige software. Gelukkig is er Popcorn Time, een applicatie die de torrent-bestanden filtert en op een gebruiksvriendelijke manier presenteert. Alsof je door een keurige digitale videotheek rondwandelt.

Het illegale aanbod is actueler en vollediger dan dat van de betaalde videodiensten. Met één druk op de knop voeg je Nederlandse ondertitels toe aan tienduizenden films en tv-series. Waarschuwing: de vertalingen staan bol van de fouten en er zit sluikreclame in. In stille scenes verschijnt opeens deze ondertitel in beeld: ‘Shop deze kleding op looklive.com’. Voor het geval je er graag uit wil zien zoals je favoriete tv-ster. Louis C.K. kun je daarbij rustig overslaan.

Netflix (57 miljoen betalende klanten) waarschuwde onlangs voor Popcorn Time, dat met name in het breedbandige Nederland snel zou groeien. De bewijslast is mager – er wordt in Google meer gezocht op het woord ‘Popcorn Time’ dan het woord ‘Netflix’.

Popcorn Time is een snoepwinkel maar geen wondermiddel. De software werkt – in tegenstelling tot Netflix – niet rechtstreeks op je tv, je blijft afhankelijk van anderen die het bestand moeten uploaden en – klein detail – er geldt hier een downloadverbod.

Netflix telt zelf een groot aantal zwart- en grijskijkers. Volgens schattingen van een Brits webbedrijf zijn er 54 miljoen mensen die Netflix stiekem bekijken vanuit een land waar de dienst nog niet beschikbaar is (waaronder China en Australië). Slechts een derde van de Netflix-gebruikers betaalt als ze inloggen, de rest zit in de proefperiode of ‘leent’ een account van iemand anders. Als deze cijfers kloppen, kan de videodienst zich beter eerst buigen over illegale fans in eigen huis, dan over een paar piraten met popcorn.