Heineken USA zet fors in op digitale reclame

Wat gebeurde er in de VS terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Heineken USA gaat fors inzetten op het digitale tijdperk, schrijft The Wall Street Journal. De bierbrouwer gaat een kwart van het reclamebudget besteden aan digitale media om merken als Heineken en Desperados online te promoten.

http://youtu.be/mV0tfg0fjT8

Drie jaar geleden besteedde Heineken maar 5 procent van het budget aan digitale reclames. Die tijd is voorbij, vertelt chef media Ron Amram aan de zakenkrant. Om digitaal terrein te winnen gaat het bedrijf een partnerschap aan met TubeMogul. Dit webtechnologie reclamebureau gaat fors inzetten op video. Samen met TubeMogul zullen de commerciële uitingen van Heineken via alle mogelijke sociale media kanalen de beoogde doelgroep bereiken: jonge mensen die geen televisie meer kijken. Amram:

“Onze mediastrategie was gedateerd. We waren te afhankelijk van televisie en radio. Nu proberen we slimmer te zijn: door onze impact meetbaar te maken en ons beter te voegen naar de behoeftes en het gedrag van onze consumenten. Als je nu nog geld uitgeeft aan televisiespotjes om een jong merk als Desperados te promoten, dan verdoe je je tijd.”

Grand Theft Auto steelt de show op Wall Street

Take-Two Interactive blies vannacht critici weg (of overreed ze) met de nieuwste kwartaalcijfers, schrijft Re/code. De ontwikkelaar van onder andere de Grand Theft Auto-spellenreeks en NBA2K15 verkocht in de laatste maanden van 2014 meer dan 954 miljoen aan games en maakte een winst van 212 miljoen dollar.

Dat was veel meer dan waar analisten op hadden gerekend. Die voorspelden een schamele 798 miljoen dollar aan inkomsten. De grote knaller voor Take-Two was Grand Theft Auto V, waarvan het 10 miljoen exemplaren verkocht voor consoles. Met de aanstaande release van het spel voor de pc, een uitbreiding van GTA Online en de nieuwe game Evolve schroefde Take-Two de winstverwachting voor het fiscale jaar, dat in maart eindigt, fors omhoog. De ontwikkelaar verwacht dan 1,7 miljard aan inkomsten te kunnen melden op Wall Street.

Trailer van Evolve:

Chipotle waarschuwt voor beperkte groei

Het noodlijdende McDonalds wil graag meer lijken op Chipotle. Maar ook met die laatste keten gaat het niet al te best, schrijft Business Insider. De cijfers van het vierde kwartaal van 2014 voldeden niet aan de verwachtingen van Wall Street. De aandelen doken daarom vannacht met 7 procent naar beneden naar 691 dollar.

Chipotle draaide zeker geen slecht kwartaal. De winst steeg van 79,6 miljoen naar 121 miljoen dollar en de inkomsten groeiden met 27 procent naar 1,07 miljard. Analisten rekenden echter op 1,08 miljard aan inkomsten.

De aandelen vielen niet alleen vanwege dit verschil van 10 miljoen dollar. Chipotle waarschuwde namelijk, net als in oktober, voor beperkte groei in 2015. Met de recente uitbreiding van het concern - de afgelopen maanden opende het zestig nieuwe restaurants – denkt de fastfoodketen veel kwijt te zijn aan opstartkosten. Daarnaast anticipeert Chipotle op teruglopende verkoop door een gebrek aan zogeheten ‘carnitas’ voor burrito’s en taco’s. Vorige maand moest het fastfoodconcern de verkoop van varkensvlees in een derde van haar meer dan 1700 restaurants staken vanwege een conflict met een leverancier.