Grootste struikelblok van KPN blijft: winst maken

Weer sluit KPN een kwartaal af met verlies. Toch is topman Blok tevreden over „meer stabiliteit” en de stijging van het aantal nieuwe klanten.

Eelco Blok Robin van Lonkhuijsen / ANP

Wie had gehoopt dat na 2014 alle zorgen voor KPN voorbij zouden zijn, komt bedrogen uit. Vandaag presenteerde het grootste telecombedrijf van Nederland de jaarcijfers.

Ondanks een kapitaalinjectie door de verkoop van E-Plus heeft KPN moeite winstgevend te blijven. De groei van het aantal klanten in de consumenten compenseert – ten dele – de krimp in de zakelijke markt.

Eerst het goede nieuws. KPN-topman Eelco Blok wist in de afgelopen jaren vier grote problemen op te lossen: 1) nijpend kapitaalgebrek, 2) te lage investeringen in het netwerk, 3) dreigende overname door América Móvil en 4) uittocht van klanten naar concurrerende mobiele providers.

Het grootste probleem is moeilijker op te lossen: omzetgroei realiseren en winst maken. Over 2014 daalde de KPN-omzet met 5 procent tot 8 miljard euro. De winst daalde met 18 procent, tot 239 miljoen euro op jaarbasis.

In het laatste kwartaal van 2014 werd een verlies van 37 miljoen euro genoteerd – het tweede verliesgevende kwartaal op rij. De efficiency moet omhoog: KPN is bezig 2.000 tot 2.500 banen te schrappen en stopte met een een groot aantal producten. Blok wil in 2015 400 miljoen euro, in plaats van 300 miljoen euro besparen. Ook worden de investeringen bij de Belgische dochter Base teruggeschroefd.

Eufemisme

Het brutoresultaat (winst voor belasting) „stabiliseert geleidelijk”, zegt Blok. Dat is een eufemisme voor resultaten die nog altijd slinken, zij het minder snel. De daling bedroeg 8,3 procent in het vierde kwartaal (was 12 procent). Pas eind 2015 „stabiliseert” de winst, hoewel KPN weigert een al te concrete verwachting af te geven.

Blok wil „speelruimte houden” om te kunnen reageren als concurrenten, zoals de pas gefuseerde kabelaars UPC en Ziggo, ook snelle mobiele verbindingen gaan aanbieden via 4G, samen met breedband via de kabel.

Bij KPN lijkt de combinatie van vaste diensten en mobiele telefonie vruchten af te werpen. Volgens Jan Kees de Jager, voormalig minister en nu financieel directeur van KPN, nemen 485.000 mensen vast én mobiel af.

KPN trekt meer oud-politici aan: het bedrijf heeft Jolande Sap (voormalig partijleider van GroenLinks) als commissaris op het oog. Duco Sickinghe volgt Jos Streppel op als voorzitter van de raad van commissarissen.

Sneller netwerk

KPN telt 2 miljoen mobiele klanten die het 4G-net gebruiken. De snelheid van dit netwerk wordt in 2015 verder opgevoerd. 2 miljoen mensen kijken digitale tv via KPN. Het kopernetwerk wordt sneller en KPN nam Reggefiber over, dat glasvezel aanlegt. Daardoor zou helft van Nederland via KPN met minstens 100 Mbit/seconde kunnen internetten. Kabelnetten zijn sneller, toch weet KPN tv-klanten te lokken. Dat succes compenseert enigszins de krimp op de „uitdagende” zakelijke markt. Bedrijven willen goedkope cloud-oplossingen en op dat terrein is er meer concurrentie.

KPN hoopt zich te onttrekken aan de overnamekoorts die op de internationale telecommarkt woedt. Grootaandeelhouder América Móvil (nog 21 procent in KPN) heeft de interesse in een volledige overname laten varen, maar Deutsche Telekom zou volgens persbureau Reuters wel interesse hebben in KPN. Volgens Eelco Blok „speelt er op dit moment niets en is het ook niet nodig om met andere partijen te praten”.

KPN heeft nog een belang van 20 procent in Telefónica Deutschland, een restant van de E-Plus deal. Dat belang mag straks verkocht worden maar Blok wil er niet van af. „Voorlopig is het een goede investering.”

KPN kan een extra inkomstenbron gebruiken. WhatsApp, in gebruik bij 9,4 miljoen Nederlanders, was verantwoordelijk voor de daling in inkomsten uit sms bij de mobiele providers. WhatsApp gaat ook telefoongesprekken verzorgen – gratis. Dat gaat de mobiele providers belminuten kosten.