Dit is wat je vandaag moet weten

blank yellow adhesive note on white background with shadow

Goedemorgen, NRC Q-lezer. Dit is wat je vandaag moet weten.

De ‘nummer 1 tandpasta in Europa’. De ‘eerste keus van tandartsen’. Klinkt goed, die Sensodyne. Maar waarom geloven we het eigenlijk?

Wat krijg je als je al je WhatsApp-berichten van het afgelopen jaar analyseert? Een schuldgevoel.

Verder veel bedrijvennieuws vandaag. Bols dat naar de beurs gaat, KPN dat met cijfers komt en Sun Capital Partners dat V&D wel/niet gaat redden.

Oh en voor het geval dat je het hebt gemist: NRC Q heeft een nieuwe vormgeving.

Poldernieuws

De Tweede Kamer wil het fijne weten van de afspraken tussen de Belastingdienst en Starbucks, kopt de Volkskrant.

Z24 noemt het een einde van een tijdperk: Shell gaat het Brent-olieveld in de Noordzee ontmantelen.

While you were sleeping… in the US

Heineken USA gaat fors inzetten op digitale reclame, schrijft The Wall Street Journal.

Take-Two Interactive blies vannacht critici weg (of overreed ze) met de nieuwste kwartaalcijfers, meldt Re/code.

Het noodlijdende McDonalds wil graag meer lijken op Chipotle. Maar ook met die laatste keten gaat het niet al te best, schrijft Business Insider.

While you were sleeping… in Asia

Chinezen staan te trappelen om met Mickey Mouse op de foto te gaan, maar de opening van het eerste Chinese Disneyland is uitgesteld, weet Shanghai Daily.

Met elektrische auto’s gaat het goed, met tablets wat minder. En dat hebben Panasonic en Sharp geweten ook, schrijft de Nikkei Asian Review.

Opvallend veel Chinese topmannen vertrekken tegenwoordig om ‘persoonlijke omstandigheden’, signaleert Bloomberg.

NRC Q’s citaat van de dag

“Het is “all work and no play“, althans, tussen een en vijf uur ‘s middags.” - NRC Q-redacteur Yordi Dam leert nog eens wat over zichzelf.