Cafeïneverslaafden opgelet, hier komen al die nieuwe koffietentjes vandaan

Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk?

Wat: Een school voor startende koffieondernemers.

Wie: Eigenaar Joost Leopold van de Koffieschool, en zijn compagnon Petra Venekamp.

Ga lekker dicht bij het apparaat staan. Laat zíen dat je die espressomachine onder controle hebt. Zet je koffiekopjes er nooit omgekeerd op, trouwens. Worden ze stoffig van. En verdiep je in de laatste trends. Slow coffee, bijvoorbeeld.

Joost van de Koffieschool in Utrecht vindt dat je je best eens in slow coffee mag verdiepen.

Een foto die is geplaatst door Bo&Caro (@boencaro) op

Het zijn tips van Joost Leopold, eigenaar van de Koffieschool in Utrecht. Joost is hier de koffiegrootheid, dat is duidelijk. Zijn compagnon Petra Venekamp zet dan ook liever geen koffie in zijn bijzijn. Ze zou de boel maar verpesten. “Joost is van de koffie. Ik vertel de cursisten alles over de zakelijke kant.”

Volgens Koninklijke Horeca Nederland is er ruimte voor nieuwe koffietenten. En zo’n eigen koffiezaak is hartstikke leuk, zegt Venekamp. “Maar laten we wel realistisch blijven.” Ze begint haar trainingen altijd met het afrukken van de roze bril van de deelnemers. “Ze willen vaak te snel beginnen en zien daardoor een boel over het hoofd.”

Geen bouwputten

Het bestemmingsplan van de gemeente bijvoorbeeld. Geen slecht idee dat op te vragen en eens rustig door te nemen. Wordt er niet toevallig volgende maand een bouwproject voor de deur van jouw toekomstige pand gestart? Eentje die de toegang naar jouw zaak de komende drie jaar blokkeert?

En de naam. Erg belangrijk, zegt Venekamp. Die raadde een van haar leerlingen af haar tent ‘Taksimplein’ te noemen. Protesten en traangas zijn niet de beste associaties met een rustig kopje koffie, meende ze.

“Bedenk welk onderdeel in het koffiezetproces jou fascineert en leidt daar de naam vanaf.” Peinzend. “Of stel, je vindt die bloeiende koffiestruiken prachtig – dan noem je je zaak ‘Blossom’. Gouden ingeving.”

Eentje waar Venekamp maar op blijft hameren: de btw-afdracht. “Eens per kwartaal. Denk daaraan. Ik kom nog altijd veel ondernemers tegen die denken dat het geld in de kassa hun winst is. Fout.”

En belastingbezoek

En let op de controleurs. Van de Voedsel- en Waren Autoriteit, en de Belastingdienst bijvoorbeeld. Venekamp: “Je hoeft ze heus geen koffie aan te bieden, maar laat ze wel binnen.” Ze slaat haar armen over elkaar. “Sommigen zeggen: ‘Die komen er bij mij niet in.’ Niet zo handig. Zorg dat je al je vergunningen bij de hand hebt. Dan kun je ze ook gauw de deur weer uitzetten.”

Maar voordat je begint, zegt Venekamp, ga je eens langs bij wat verschillende koffiezaken. “En bedenk je: hoe komt het dat ik me hier welkom voel, en daar niet? Of oud. Laatst was ik ergens bij een zaak in Utrecht en voelde ik me oud. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?” Ze haalt haar schouders op.

Maar wel slow coffee

Maar goed. Die slow coffee dus, van Joost. “Dat wordt echt hét nieuwe ding hoor. Hier moeten nieuwe ondernemers zich in gaan verdiepen. Schrijf eerst dat ondernemersplan, en neem dan hier vervolgens echt even de tijd voor.” Een uur of acht, toch wel. Langzame koffie laat zich nu eenmaal niet haasten.