ProRail zegt: ons systeem is prima...

Directeur Operatie ProRail a.i.

„Natuurlijk is iedereen strontchagrijnig, maar op elkaar foeteren helpt niet.”

Uitvallende computers en een te zwaar belast back-upsysteem waren de oorzaak van alle problemen op het spoor gisteren. Een storing even na 8.00 uur ’s ochtends legde het treinverkeer in en rond Utrecht Centraal plat. Uitval en vertragingen duurden tot in de avond. De storing ontstond in de verkeersleidingpost van spoorbeheerder ProRail in Utrecht, waar ook de grote storing van 22 januari ontstond. Verantwoordelijk voor de ict van ProRail is Wim Knopperts, waarnemend directeur Operatie.

Wat is er precies gebeurd?

„Om 8.15 uur vielen de computers van de verkeersleidingpost in Utrecht uit. We weten nog niet precies waardoor dat is gebeurd. Dat heeft twintig minuten geduurd. Het back-upsysteem nam het automatisch over, maar werkte te traag. Er ging te veel verkeer heen en weer tussen het eerste en tweede systeem. Halverwege de ochtend functioneerde het systeem zodanig dat de verkeersleiding ermee kon werken.”

Als het back-upsysteem te traag is, is dat dus geen goede reserveoptie?

„Daar lijkt het nu wel op, dat moeten we nader onderzoeken.”

Op 22 januari was er ook een storing in dezelfde verkeersleidingpost. Is daar iets mis?

„Nee, het gaat om twee verschillende dingen. Op 22 januari ging het om het netwerk, vandaag ging het om een ander soort storing waardoor een defect aan de hardware ontstond.”

Maar in beide gevallen gaat het om een ict-probleem. Heeft ProRail de ict wel op orde?

„Zeker. Tien jaar geleden hebben we dit dubbele systeem opgezet, mede op verzoek van de politiek. Het is state of the art materiaal, ondergebracht in een professioneel datacenter, apart van de verkeersleiding. Maar het systeem is kennelijk niet berekend op de enorme hoeveelheid data die in zo’n situatie heen en weer worden gestuurd. Ze gaan data wegschrijven, elkaar informeren, dat werd te veel.”

De politiek is boos. Reizigersvereniging Rover vindt dat de raad van commissarissen moet ingrijpen.

„Het is terecht dat al die vragen worden gesteld. Hoe scherper hoe beter. Het beantwoorden van die vragen is ons werk. Maar vergeet niet dat we internationaal gezien een zeer betrouwbaar en veilig spoorsysteem hebben, we zijn nummer drie van de wereld. Maar ja, het publiek is niet geïnteresseerd in gemiddelden. Voor het publiek telt alleen: doet ie het of doet ie het niet? Dat begrijp ik en daarom bieden we ook onze excuses aan voor wat er gisteren is gebeurd.”

ProRail zit al een tijdje zonder president-directeur. Op 1 april begint Pier Eringa. Moet hij sneller aantreden?

„We hebben een functionerende directie op dit moment, Eringa begint over zeven weken, dat is zeer nabij.”

Veel mensen scholden gisteren op NS, maar de schuld ligt bij ProRail. Legt dat druk op uw relatie met NS?

„Onze verstandhouding met NS is heel goed. Natuurlijk is iedereen strontchagrijnig, maar op elkaar foeteren helpt niet. We moeten samenwerken, en dat gaat nu veel beter dan een paar jaar geleden.”