Oké, Frozen was een enorm succes - en nu?

Disney characters of animation movie, Frozen, perform on a float during the new parade "Anna and Elsa's Frozen Fantasy" at Tokyo Disneyland in Urayasu, suburban Tokyo, on January 13, 2015. The new parade lasts till the end of March. AFP PHOTO / Toru YAMANAKA Foto AFP

Een film die bioscopen, speelgoedwinkels en hitlijsten veroverde. Een koers die bijna 30 procent steeg. 7,5 miljard dollar winst. 2014 was geen slecht jaar voor The Walt Disney Company. En al helemaal niet voor ‘CEO of the year’ Bob Iger - die hield er volgens The New York Times zo’n 46,5 miljoen dollar aan compensaties aan over.

Dan is de volgende gedachte: en nu? Het Amerikaanse entertainmentbedrijf (180.000 werknemers) presenteert vandaag cijfers over het eerste kwartaal (Disney heeft een gebroken boekjaar) en de verwachtingen zijn optimistisch. Maar kan Iger het succes van afgelopen jaar overtreffen? Drie aandachtspunten.

1. Kijkcijfers

Bijna de helft van Disney’s omzet komt uit de televisietak, waaronder zenders als ABC Family vallen. Maar terwijl andere divisies vorig jaar zo’n 10 tot ruim 20 procent groei lieten zien, bleven Disney’s tv-activiteiten steken op 4 procent. Een verklaring daarvoor ligt deels bij het publiek, deels bij adverteerders.

Om met die laatste groep te beginnen: die geven in toenemende mate de voorkeur aan digitaal adverteren. Niet in de laatste plaats omdat de groep mensen die films en series online kijkt, ook steeds groter wordt. Zoals Iger in zijn laatste jaarverslag al schreef:

New technologies affect the demand for our products.”

Om die reden kocht hij vorig jaar voor 500 miljoen dollar Maker Studio’s, dat filmpjes voor YouTube maakt. Maar er zullen meer investeringen moeten volgen, weet Iger. Het goede nieuws: Disney’s sportkanaal ESPN, dat belangrijke uitzendrechten in hand heeft, behaalt wél recordkijkcijfers. Met bijbehorende advertentie-inkomsten.

2. Attractieparken

Disney’s attractieparken, goed voor bijna een derde van een omzet, trekken onverminderd bezoekers. Met name in eigen land. Op een na: Euro Disney. Het attractiepark in Parijs raakte afgelopen najaar dusdanig in de financiële problemen, dat 1 miljard euro nodig was om schulden te kunnen afbetalen. En dat was niet voor het eerst.

Met de steun van het moederbedrijf werd een reddingsplan overeengekomen, maar daarmee zijn de problemen in Parijs nog niet voorbij. Iger heeft wel iets anders om zich op te verheugen: de opening van een nieuw attractiepark in Shanghai, gepland voor eind dit jaar. Kosten: 5,4 miljard dollar. Maar dan heb je ook wat, volgens de topman:

“This will be one of the most artistically an technologically complex resorts we’ve ever created.”

3. Frozen 2

Frozen. Als iets Disney’s succes van 2014 samenvat, dan is het wel de animatiefilm Frozen. Goed voor een opbrengst van 1,3 miljard dollar uit bioscoopbezoeken alleen. Dan was er nog het album, de merchandise en de DVD-verkoop. Een Elsa-pop was het afgelopen jaar goed voor 26 miljoen dollar omzet. In de VS. Niet gek dat er een vervolg komt.

Maar die laat nog wel even op zich wachten. Niet dat ze stilzitten bij Studio Entertainment. Komend jaar verschijnen er 12 nieuwe titels: bijna evenveel als in de afgelopen drie jaar samen.

Op de lijst vooral bewezen succesformules: nagespeelde Disney-klassiekers (eerst Malificent, nu Cinderella en Jungle Book), de verfilming van een attractie (eerst Pirates of the Carribean, nu Tomorrowland), twee Pixar-animaties. Gewaagd, want met name in eigen land loopt het aantal bioscoopbezoeken de laatste jaren terug.

Maar volgens kenners (en Iger) zit er sowieso één gegarandeerd succes tussen: Star Wars VII - The Force Awakens. Zeg maar, de Frozen van 2015.