Japan: fair trade in plaats van fast fashion

Wat gebeurde er in Azië, terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Nu ook het Japanse boegbeeld van fast fashion, Uniqlo in opspraak is geraakt, lijkt er meer aandacht te komen voor verantwoorde kleding. The Japan Times publiceert een achtergrondartikel over de voorvechters van duurzaam geproduceerde kleding in Japan.

Om het belang van verantwoorde kleding te onderstrepen leidde een Japans fotomodel een lange wandeltocht dwars door het land, en werd er een bezoek gebracht aan de naaifabrieken in Bangladesh.

Maar ondanks alle aandacht die er de afgelopen jaren was voor verantwoord geproduceerde kleding, bestaat slechts 1 procent van de Japanse kledingmarkt uit ‘eerlijke kleding’.

Dat percentage zegt iets over de bewustwording van Japanse consumenten, denkt Naoko Tanemori, manager van People Tree Japan, een kledingmerk voor verantwoorde kleding. “Twee jaar geleden deden we een onderzoek en ontdekten dat terwijl 50 procent van de mensen de uitdrukking ‘fair trade’ kende, slechts 26 procent wist wat het betékent. In Engeland weet 80 procent van de mensen dat het staat voor het nemen van verantwoordelijkheid.”

Maar de Japan Times legt de vinger op de zere plek: duurzaam vervaardigde kleding is duurder, en niet alleen omdat de arbeiders meer betaald worden. De hogere kwaliteit van stoffen is ook een kostenfactor, net als de productie op kleine schaal, in plaats van massa-productie.

People Tree is oorspronkelijk een Brits bedrijf. Oprichter Safia Minney, zegt dat ze sinds ze begon met het verkopen van duurzame kleding, wel een ontwikkeling heeft gezien. “Mensen zijn nu bereid organisch voedsel te kopen om sociale veranderingen te steunen. In Europa zijn jonge consumenten vaak veganistisch; hun ouders waren vegetariërs en zij gaan nog een stapje verder.”

Minney’s People Tree verkoopt inmiddels kleding in 400 Japanse winkels. Je zou dus kunnen zeggen dat er hoop is voor de Japanners.

Foxconn zet Indiërs op straat

Wie goedkoop telefoons in elkaar wil laten zetten, schakelt Foxconn in. Als er een nieuwe telefoon uitkomt, zoals de iPhone6 een tijdje geleden, dan rekruteert het Taiwanese bedrijf duizenden nieuwe arbeiders. Maar wanneer er even niets in de agenda staat, staan al die arbeiders op straat. Dat dreigt te gebeuren in India.

Volgens de Economic Times bereidt Foxconn zich voor op een permanente sluiting van de fabriek in Chennai. Er werden telefoons geassembleerd voor Nokia, maar de fabriek ligt al meer dan een maand stil. De meer dan 1.300 arbeiders vieren betaald vakantie. Tijdens een gesprek met vakbonden raadde het bedrijf de werknemers met klem aan om een vertrekpremie te accepteren.

Het gemiddelde salaris is 14.500 rupies (207,14 euro per maand, dus aanhouden van het personeel is een maandelijkse kostenpost van 18,85 miljoen rupies (270 duizend euro). Een vertegenwoordiger van Foxconn vertelt de Economic Times: “Dit kan niet zo doorgaan. We hebben de vakbond verteld dat het verstandig is om de premie te accepteren en deze impasse te beëindigen.”

Hyundai besteedt miljarden aan prestigeproject

Het Zuid-Koreaanse Hyundai heeft zijn zinnen gezet op een prestigeproject in de hoofdstad Seoul. Hyundai wil haar stempel drukken op Seoul met een wolkenkrabber van 571 meter hoog, schrijft The Wall Street Journal. Het zou het hoogste gebouw van Seoul worden, en één van de hoogste gebouwen ter wereld.

Met deze deal maakt Hyundai een lange neus naar Samsung, dat ook graag wilde bouwen op dit stuk grond. Hyundai betaalde rond de 10 miljard dollar (8,83 miljard euro) voor de 79.300 m2 in het zakengebied Gangnam.

Het bestuur mag dan bijzonder tevreden zijn over de plannen, de vakbond en investeerders van Hyundai zijn laaiend. De aandelen van het bedrijf verloren afgelopen jaar bijna een derde van hun waarde en presteert maar matig. Maar Hyundai beweert dat de toekomstige waarde van de grond waarop gebouwd wordt, de betaalde prijs rechtvaardigt.

Het gebouw moet 16 meter hoger worden dan de Lotte World Tower, die volgend jaar wordt opgeleverd en dan het hoogste gebouw in Zuid-Korea is. In de 115 verdieping tellende Hyundai toren komt onder meer het hoofdkantoor van Hyundai, een hotel, kantoren en conferentiezalen.