Elke week twee documentaires op nrc.nl

Tv-recensent Hans Beerekamp selecteert vanaf vandaag elke dinsdag twee documentaires van NPO Doc die de moeite waard zijn. Het gaat om de beste documentaire die de afgelopen week op een van de NPO-zenders in première ging en een wat oudere documentaire die op een of andere manier commentaar levert op de eerste. Meediscussiëren? #NRCdoc

Door Hans Beerekamp

Er zijn kijkers die de korte eindexamenfilm Ik laat je gaan (18 minuten) als lelijk ervaren. Ik zou eerder zeggen: stug en direct, een elegante klap in je gezicht. De dood verdraagt geen pianomuziek en overvloeiers.

Het begint met een oudere man die van een papiertje leest. Hij kijkt niet in de camera, maar naar beneden, als hij vertelt over de dood van zijn dochter Sanne (27).

Ze was chronisch depressief en borderliner; de eeuwige slapeloosheid gaf de doorslag. Ze wilde niet meer leven. In het volgende shot zien we haar rokend, terwijl ze buiten beeld vertelt waarom ze het niet stiekem wil doen. Niet de bijna terloops genoemde ‘zelfeuthanasie’ is het onderwerp, maar de vader en dochter die elkaar vasthouden bij het graf van grootmoeder. En Sanne die haar huis schoonmaakt, een likje verf geeft, om de boel een beetje netjes achter te laten.

Wat er gebeurt als je dat anders aanpakt zien we in het iets toegankelijker vormgegeven Moeders springen niet van flats. Elf jaar later durft de regisseur voor het eerst de flat te bezoeken waar haar moeder in stilte naar toe gereden was. De dochter begrijpt de motieven om te springen, maar niet waarom het zo stiekem moest gebeuren.

Over de makers

Kim Faber (Diemen, 1990) studeerde met Ik laat je gaan af aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. De film werd ook geselecteerd door IDFA. Eerder maakte ze al De regen komt niet van ver (2013) over een bipolaire jazz-zangeres. Faber zegt in een interview met de VPRO Gids veel ervaring te hebben met mensen die instabiel waren en ook dat ze niet snel een vrolijke film zal maken.

Elena Lindemans (Jubbega, 1974) is een ervaren journalist en programmamaker bij de VARA. Het egodocument Moeders springen niet van flats was haar eerste documentaire als regisseur.

Lees ook in NRC Handelsblad (13 februari 2014): Moeders springen in Week van de euthanasie (€)