Aantal abonnees van Charlie Hebdo gestegen naar 200.000

Een stapel exemplaren van de nieuwste editie van het Franse weekblad Charlie Hebdo ligt klaar voor de verkoop bij de Amsterdamse boekhandel Scheltema. Foto: ANP/KOEN VAN WEEL

Het aantal abonnees van Charlie Hebdo is sinds de aanslag op de redactie gestegen naar 200.000. Voorheen waren dat er tienduizend.

Dat zegt co-manager Eric Portheault tegen persbureau AFP. De 200.000 abonnees zijn goed voor bijna 14 miljoen euro. Het geld zal gestoken worden in het voortbestaan van het blad.

Charlie Hebdo verkeerde tot begin januari financieel gezien in zwaar weer. Sinds de aanslag van 7 januari heeft het blad in totaal 30 miljoen euro ontvangen door donaties, advertenties, abonnementen en los verkochte exemplaren. De donaties die Charlie Hebdo eerder ontving - 2.370.000 euro in totaal - zullen naar de nabestaanden van de twaalf slachtoffers gaan.

Pauze ingelast

Het nummer dat een week na de aanslag werd uitgebracht leidde tot enorme rijen bij kiosken in Frankrijk. Ook in het buitenland was de vraag groot. De oplage van die survivors edition was 7 miljoen, waar dat voorheen 60.000 was.

De redactie heeft ondertussen een pauze ingelast wegens uitputting. 25 februari moet er weer een nieuwe editie van het weekblad in de winkels liggen.