Zij strijden om jouw laadpaal

Foto ANP

De strijd om de laadpaal is in volle gang. Want met het opladen van de ruim 40.000 elektrische en hybride-voertuigen in Nederland valt best wat te verdienen - zeker als het aantal elektrische auto’s blijft groeien. Een selectie van de spelers die de Shell of BP van de elektrische automarkt proberen te worden. Wat bieden ze de elektrische rijder?

Aantal elektrische auto’s in Nederland

The New Motion

Martkleider The New Motion verkoopt alles wat met elektrisch rijden te maken heeft (laadpalen, passen, apps) en lobbyt in Den Haag. In Nederland plaatste het bedrijf naar eigen zeggen bijna 15.000 laadpunten. Van de oplaadpassen (bij elk openbaar punt te gebruiken) zijn er ruim 20.000 in gebruik.

Het bedrijf werd in 2009 opgericht door Ritsaart van Montfrans, afkomstig uit de wereld van private equity. Momenteel werken er 80 mensen.

Wat kost het mij? Opladen met een The New Motion-pas kost 35 cent per transactie, plus de prijs per kilowattuur. Die ligt rond de 30 eurocent

Fastned

Fastned is het geesteskind Michiel Langezaal en Bart Lubbers, zoon van oud-premier Ruud Lubbers. Het bedrijf richt zich uitsluitend op de markt van de snellaadpaal - de meeste elektrische auto’s zijn daarmee in twintig minuten tot 80 procent op te laden. (Bij een ‘normale’ laadpaal duurt dat zo vier tot acht uur.) Op tientallen plekken langs de snelweg staat er nu zo’n paal. Dat worden er 201 - locaties die al door Rijkswaterstaat aan Fastned zijn toegewezen.

Rond de 1.200 klanten maken gebruik van de betaalapp van het bedrijf, de enige manier om bij de palen van Fastned te betalen. Met de app kun je niet bij andere laadpunten terecht.

Wat kost het mij? 0,69 cent per kilowattuur, of 100 euro per maand voor een ‘unlimited’-abonnement

Eneco, Nuon, Essent

Niet gek, dat energiebedrijven Eneco, Nuon en Essent zich ook op het elektrisch rijden hebben gestort. De drie bedrijven bieden laadpunten en abonnementen aan voor thuis, maar plaatsen ook openbare punten - door iedereen met een elektrische auto te gebruiken. Zo heeft Nuon een deal met de gemeente Amsterdam; het plaatst daar laadpalen in samenwerking met bouwbedrijf Heijmans. Nuon heeft zo’n 3.800 laadpunten (openbaar en privé), Eneco 1.100, en een gelijk aantal klanten.

Wat kost het mij? Bij Eneco 3 euro per maand, plus oplaadkosten. Nuon: 28 cent per kilowattuur. Essent: 2,50 euro per maand, plus oplaadkosten en soms een starttarief.

ANWB

Ook de ANWB houdt zich (natuurlijk) bezig met elektrisch rijden. Hoeveel laadpunten en klanten het heeft, wil de autobond niet precies zeggen - “ergens tussen de 1.000 en 2.000″. De ANWB probeert met het “semi-snelladen” een nieuwe markt aan te boren. Bij restaurants aan de snelweg, zoals Van der Valk en La Place, plaatst het nu laadpunten - sneller dan de ‘gewone’, langzamer dan de ‘snelle’. Precies genoeg tijd om even een kop koffie te drinken.

Wat kost het mij? Per transactie 28 cent, plus oplaadkosten, of per maand 5,20 euro plus oplaadkosten