Beklemmende reclame verpest tv-avond Amerikanen

Het is waar adverteerders tijdens de Super Bowl, de Amerikaanse finale van het American football-seizoen, op hopen: dat iedereen het over je reclame heeft. Het spotje dat verzekeringsmaatschappij Nationwide uitzond, werd gisteren veel besproken, maar vooral negatief.

In het reclamefilmpje, getiteld Boys Can’t Grow en onderdeel van de Make Safe Happen-campagne, vertelt een jongetje wat hij allemaal nooit zal kunnen doen (zijn eerste zoen, een wereldreis maken) omdat „ik dood ging bij een ongeluk”. Huis-tuin-en-keukenongelukken zijn de belangrijkste doodsoorzaak bij kinderen onder de twaalf in de VS. Vaak kunnen die voorkomen worden, aldus Nationwide.

De ‘maar ik ben dood’-wending laat kijkers achter met een beklemmend gevoel. Veel Amerikanen zaten daar niet op te wachten tijdens deze bijzondere tv-avond, bleek uit de kritiek op sociale media. Het spotje doet denken aan de reclame van de Brandwondenstichting waarin een meisje een hete theekan naar zich toe trekt. De marketingdirecteur van Nationwide verdedigde het fimpje op een reclamewebsite: „We kozen deze serieuze toon om consumenten bewuster te maken.”