Ophef om beklemmende reclame tijdens Super Bowl: dit kind is dood

Het is waar adverteerders tijdens de Super Bowl, de Amerikaanse finale van het American Football-seizoen, op hopen: dat iedereen het over je reclame heeft. Maar het spotje dat verzekeringsmaatschappij Nationwide uitzond haalt de krantenkoppen niet vanwege de positieve noot.

De hoofdpersoon uit het omstreden Nationwide-reclamespotje dat tijdens de Super Bowl werd uitgezonden. Screenshot Youtube.com

Het is waar adverteerders tijdens de Super Bowl, de Amerikaanse finale van het American football-seizoen, op hopen: dat iedereen het over je reclame heeft. Het spotje dat verzekeringsmaatschappij Nationwide uitzond, wordt veel besproken, maar vooral negatief.

In het spotje, getiteld ‘Boys Can’t Grow’ en onderdeel van de Make Safe Happen-campagne die mensen op veiligheid van kinderen wil wijzen, vertelt een jongetje wat hij allemaal nooit zal kunnen doen: geen eerste zoen ontvangen, geen wereldreis maken met je beste vriend, nooit leren fietsen. Want, en hier zijn mensen boos om geworden, hij is dood gegaan. Door een ongeluk.

http://youtu.be/dKUy-tfrIHY

En laat nou specifiek huiselijke ongevallen de nummer één doodsoorzaak bij kinderen onder de 12 zijn in de VS “die voorkomen kunnen worden”, aldus Nationwide. Op Twitter zijn veel boze reacties te lezen:

Twitter avatar voppa Paul Povolni Really @nationwide That’s the commercial you went with? Painful for families that have lost children and tactless #superbowl
Twitter avatar charliekirk11 Charlie Kirk You successfully made the worst super bowl commercial of all time @Nationwide
Twitter avatar charmingred Moms Read Comics Thank you Nationwide for freaking the heck out my daughter during your Super Bowl commercial! Morbid much?!

Uiteraard deed het internet waar het internet goed in is, startte de meme-fabriek razendsnel op, en rolden er direct grappen van de band:

Twitter avatar MesaSportsGuy JoshTodd Wow…biggest buzzkill commercial ever. Great meme! @nationwide http://t.co/4eQR3Yyisx
Twitter avatar richardroeper Richard Roeper We need @HaleyJoelOsment to review the Nationwide commercial. He’s probably seen that kid before.

Nationwide laat in een reactie weten dat het rotgevoel dat mensen kregen van de reclame opzettelijk was:

“The sole purpose of this message was to start a conversation, not sell insurance. We want to build awareness of an issue that is near and dear to all of us-the safety and well being of our children.”

Onderwerp van alle dag

Het spotje doet denken aan een Nederlandse reclame van de Brandwondenstichting, waarin een klein meisje een pot met hete thee omver stoot, waarna het getal 500 verandert in 501 en de reclame de suggestie wekt dat het meisje is overleden:

Directeur Lucy van der Helm van SIRE, de stichting die ook wel eens confronterende reclamecampagnes maakte (zoals deze over de gevolgen die een scheiding kan hebben op kinderen, of één van de ‘je bent een rund als je met vuurwerk stunt‘-spotjes) vertelt aan nrc.nl dat het onderwerp van het Nationwide-spotje niks nieuws is:

“In 1977 hadden we al een campagne voor veiligheid van kinderen in en om het huis, in 1973 vertelden we volwassenen dat ze niet hun vingers in stopcontacten moesten steken. Als je het rijtje met campagnes op onze website langsloopt, zie je dat deze thema’s nog altijd actueel zijn.”

Op de website van SIRE staat over de veiligheidscampagne uit 1973:

“Kinderveiligheid werd op verzoek van het Veiligheidsinstituut op de agenda gezet, omdat jaarlijks veel kinderen het slachtoffer werden van ongevallen in en om het huis. De doelgroep van de campagne bestond uit ouders van kinderen tot twaalf jaar.”

Nationwide had trouwens nog een reclame, met comedienne Mindy Kaling (bekend van tv-serie The Mindy Project). Die was een stuk lichtvoetiger:
http://youtu.be/Yrq8ruhmCX0