Chinees-Amerikaanse busjes moeten Indonesische families vervoeren

China and Japan. Maps from NASA imagery Beeld iStock

Wat gebeurde er in Azië, terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Als het beetje meezit rijden Indonesiërs over niet al te lange tijd in een Amerikaans-Chinese minivan. General Motors uit Detroit en het Chinese SAIC Motor Corporation willen samen de Indonesische automarkt op. Dat schrijft persbureau Reuters.

Het Chinees-Amerikaanse samenwerkingsverband heeft al land gekocht op een industrieterrein buiten Jakarta waar de fabriek moet verrijzen.

In die fabriek moeten auto’s van het merk Wuling gemaakt worden. Het worden geen dure en luxe busjes, maar simpele auto’s die voor de opkomende middenklasse betaalbaar is. Een soortgelijke auto kost in China rond de 4.000 euro. De Chinezen en Amerikanen gokken er op dat ook Indonesië, waar Japanse merken als Toyota en Honda 90 procent van de markt in handen hebben, zit te wachten op dit soort goedkope busjes.

Chinese uitwerpselen zijn een bron van energie

Heinz-Peter Mang ziet energiebronnen in ongebruikelijke plekken, zoals de uitwerpselen van Chinezen.

Verstedelijking leidt ertoe dat Chinese steden met grote afvalproblemen zitten. Tegelijkertijd zijn schoon water en energiebronnen schaarse goederen. Waarom niet met het ene probleem het andere oplossen, denkt Mang, die geportretteerd wordt persbureau Bloomberg.

China loopt voorop in het hergebruik van uitwerpselen, zegt Mang. Er rust geen taboe op en beleidsmakers zien dat het noodzakelijk is voor het land om de druk veroorzaakt door verstedelijking op te vangen.

India testen ze de veiligheid van jouw medicijnen

Zijn die medicijnen die jij slikt veilig? In India doen ze er onderzoek naar. Dat blijkt uit een artikel in The Wall Street Journal over hoe westerse farmaceutische bedrijven een groter deel van de activiteiten naar India overhevelen.

Bedrijven als AstraZeneca, Novartis en Bristol-Myers Squibb laten Indiase medische bedrijven als Oviya MedSafe de veiligheidscontrole op hun nieuwe medicijnen uitvoeren. Het idee is dat ze hierdoor kosten drukken waardoor het sneller aantrekkelijk wordt om nieuwe medicijnen te ontwikkelen. En een hogere winst te boeken natuurlijk.

In 2007 werkten er slechts 300 Indiërs in de sector. Dat is gestegen tot 15.000 dit jaar.

Critici zeggen dat het gevaarlijk kan zijn om dit soort belangrijk onderzoek ver weg te laten uitvoeren. De bedrijven zelf zeggen dat dit onzin is, aangezien die Indiase bedrijven zich aan zeer strengen interne regels moeten houden.