Automerken willen aandacht tijdens de Super Bowl

Earth maps courtesy of NASA: http://visibleearth.nasa.gov/ Beeld iStock

Wat gebeurde er in de VS terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

De Grote Advertentieshow die Super Bowl heet, toont mooi aan wat de status quo is van de Amerikaanse markt. Quartz rekende uit dat bijna 40 procent van de advertentieruimte wordt ingenomen door de auto-industrie. Op afstand gevolgd door de voedsel- en drankindustrie (nog geen 20 procent), bier en technologie (ruim 10 procent).

share-of-super-bowl-ad-spending-selected-industries-3-year-average-auto-food-drink-tech-beer_chartbuilder

Omroep NBC kan dankzij de Super Bowl maar liefst 360 miljoen dollar (318,23 miljoen euro) in de boeken schrijven. De Super Bowl is volgens Quartz een van de laatste mogelijkheden voor merken om het grote publiek te bereiken. De waarde van advertenties is de afgelopen jaren met vele procenten gestegen. Het afgelopen jaar was dat 12 procent. Het totale bedrag was nog nooit zo hoog.

Volgens de LA Times kostte een reclamespotje van 30 seconden 4,5 miljoen dollar (3,98 miljoen euro). Meer dan 70 bedrijven kochten reclametijd. Nog onbekend was welk bedrijven hoeveel tijd hadden gekocht. De trend was de afgelopen jaren om langere spotjes te maken. Vorig jaar was 40 procent van de reclamespotjes één minuut lang.

Hoe overleef je Uber?

Dat Uber de Amerikaanse taximarkt overneemt weten we inmiddels wel. Maar wat gebeurt er met de spelers die de markt uitgeduwd worden? De Washington Post laat de directeur van taxibedrijf Global Express aan het woord: “Toen Uber en Lyft erbij kwamen, verloren we 25 procent van onze omzet.”

Global Express wist te overleven door ook snel een app te maken. Meer bedrijven veranderen hun bedrijfsmodel om de concurrentie aan te kunnen. “Ik zou mijn kop in het zand steken als ik zei dat alles in orde was”, zegt Robert M. Alexander, directeur van een taxibedrijf uit Rockville dat met limousines rijdt, RMA Worldwide Chauffeured Transportation. Hij zocht naar het geheim van Uber en denkt het gevonden te hebben: transparante prijzen.

In plaats van prijzen op basis van postcode en bestemming wil Alexander een Uber-achtig systeem dat de prijs berekend per mile. Hij gaf ook 100.000 dollar uit om onder meer een mobiele app te laten maken. En voortaan kun je bij RMA de taxi 45 minuten van tevoren afzeggen. Voorheen was dat een aantal uur.

De vraag is of het genoeg is. RMA doet er drie kwartier over om een limo te laten voorrijden terwijl een Uber taxi binnen een paar minuten voor de deur staat. “Dus wat moeten we doen om beter te worden dan Uber?” vraagt Alexander zich af. “Nee, zoals Steve Jobs zei, we moeten anders zijn.”

Alexander houdt daarom zijn callcentre 24 uur per dag bemand. “Als een rockband naar de stad komt, bellen ze ons.” Sommige mensen willen nog steeds die traditionele limousine ervaring, met witte handschoenen en al. En die vind je niet bij Uber.

Studenten speciale klant bij Amazon

Webwinkel Amazon gaat terug naar school, kopt The Wall Street Journal. Samen met verschillende universiteiten gaat Amazon websites opzetten waar studenten onder meer lesboeken, t-shirts, noodles kunnen kopen.

Er zijn inmiddels drie contracten gesloten, met Perdue University, University of Massachusetts Amherst en University of California Davis.

De deal is niet exclusief, maar de universiteiten erkennen er een realiteit mee: de studenten winkelen toch wel op Amazon.com. In de boekhandels op de campus wordt jaarlijks 10,3 miljard dollar (9,1 miljard euro) uitgegeven. Die offline markt wordt gedomineerd door boekhandelketen Barnes & Noble.

Onderdeel van de samenwerking is dat Amazon aanbiedt de bestelling al de volgende dag af te leveren. Normaal staan daar twee dagen voor. Er komen zelfs distributiecentra op de campus. The Wall Street Journal concludeert dat Amazon met deze deals aansluiting heeft gevonden bij een nieuwe generatie klanten.