Piloot neergestorte toestel AirAsia had zijn stoel verlaten

Het staartstuk van het toestel van AirAsia. Foto EPA / Bagus Indahono

De piloot van het in december verongelukte vliegtuig van maatschappij AirAsia zat niet op zijn plek toen zijn co-piloot vermoedelijk de controle over het toestel verloor. Hij was te laat terug op zijn plek om het vliegtuig te redden, zo hebben twee mensen die betrokken zijn bij het onderzoek naar het ongeluk gezegd, schrijft persbureau Reuters.

Het was al bekend dat de piloot niet achter het stuur zat op het moment dat het fout ging. Dat was ook niet vreemd, want co-piloot en piloot kunnen afwisselen qua taak. Volgens de twee bronnen was de piloot echter opgestaan om een storing van de zogenoemde Flight Augmentation Computer op te lossen door de stroomvoorziening naar het apparaat af te sluiten. Reuters schreef eerder deze week al dat er al meer dan een week voor het ongeluk problemen mee waren geweest.

Opmerkelijk besluit

Volgens piloten met wie Reuters sprak, nam de piloot een opmerkelijke beslissing. Het apparaat wordt normaal herstart met een een knop boven de piloten. Als je de stroom afsluit verdwijnt er een zekere bescherming die ervoor zorgt dat een piloot nooit met het toestel de veiligheidsgrens over kan gaan. Nu moest de co-piloot, minder ervaren dan de piloot, het vliegtuig onder controle houden op gevaarlijke hoogte.

Ook al wordt er steeds meer duidelijk wat er precies is gebeurd voordat het toestel van AirAsia neerstortte, waarschuwen betrokkenen bij het onderzoek tegenover Reuters dat er nog steeds meer analyse nodig is om tot een conclusie te komen.

Vlucht QZ8501 was eind december onderweg vanuit Indonesië naar Singapore. Alle 162 inzittenden kwamen om het leven toen het vliegtuig neerstortte in de Javazee.

    • Frank Huiskamp