Zendtijd, anders gebeurt er wat

Gisteravond zond NOS geen Achtuurjournaal uit. Een gewapende man drong de opnamestudio binnen. Hans Bezembinder, schakeltechnicus bij NOS, hoorde zijn eis: ‘zendtijd, anders zou er wat gebeuren’.

NOS-hoofdredacteur Marcel Gelauff op het Mediapark in Hilversum. Medewerkers van de NOS werden gisteren geëvacueerd en journaals konden niet worden uitgezonden. foto anp

Hans Bezembinder, schakeltechnicus bij het NOS Journaal sinds vijftien jaar, was net een item van het Achtuurjournaal aan het voorbereiden, toen hij zelf in het nieuws van de dag terechtkwam.

Kort voor achten was het, in de regieruimte op verdieping drie van het Videocentrum, van waaruit de journaals van de NOS worden uitgezonden. Bezembinder zag de portier binnenkomen en een netgeklede man. Colbert, stropdas. Bezembinder hoorde de man tien minuten zendtijd eisen en dacht dat het een grap was. Maar toen keek hij de portier aan en zag de schrik in zijn ogen. ‘Dit is heftig’, dacht hij. De man had een pistool met geluidsdemper vast, neerwaarts gericht langs zijn been.

De boodschap was helder

Via de portier overhandigde de man een briefje aan de regisseur van het Journaal, die ook aanwezig was in de regieruimte. Bezembinder kreeg het schrijfsel niet te zien, maar de boodschap van de man was helder: „Hij wilde zendtijd en anders zou er wat gebeuren.”

„Dan moet je naar studio 10”, zeiden we. „Toen hij daarheen liep, zijn we ’m gesmeerd.”

Het beeld ging op stoorstand

Studio 10 is de studio waar de dagjournaals worden uitgezonden. Op diezelfde verdieping drie, waar de regieruimte is. Het Achtuurjournaal wordt een verdieping hoger uitgezonden. Daar, op de vierde verdieping, waar ook een regieruimte is, was inmiddels kennelijk besloten niet uit te zenden: het beeld ging in alle huiskamers van Nederland op stoorstand.

Onno Beukers, verslaggever van het programma NOS op 3, bevond zich op dat moment in een montageruimte vlak naast de uitzendstudio van het Achtuurjournaal. Hij ving op van een van zijn collega’s dat een gewapende man te zien was in Studio 10, en ze richtten de camera op hem. Daar zag hij wat heel Nederland inmiddels heeft gezien: de man in pak, pratend met de portier die buiten beeld staat. Beukers: „Het verbaasde me dat de man daar zo stond. Hij stond maar wat te wachten.”

Ze wilden dat we onze handen omhoog deden

Beukers, en alle anderen aanwezigen in het gebouw, moesten evacueren. „Toen ik de trap afliep, kwam het arrestatieteam net omhoog gelopen. In kogelwerende vesten. Ze wilden dat we onze handen omhoog deden. Voor de zekerheid, denk ik.”

Beukers en Bezembinder vertellen dit rond kwart voor negen, de man is inmiddels gearresteerd. Ze staan vlak buiten het Videocentrum, met dertig, veertig collega’s van Nieuwsuur, NOS op 3, het Journaal. Producers, eindredacteuren, verslaggevers. Ze zijn rustig, praten onderling. Eerst staan ze pal buiten de zij-ingang, daarna verder weg op verzoek van de politie, dat een rood-wit lint spant.

Direct bij het lint staat Nieuwsuur-presentator Twan Huys, de camera op hem gericht. Hij staat te popelen, hij krijgt maar geen zendtijd. Die krijgt Ron Fresen, de NOS-man in Den Haag, ook nu. Tien meter van het politielint vandaan staat een zendwagen van zijn omroep, met daarin een televisie. Fresen spreekt. En een tiental mensen – nieuwsmensen – kijkt geboeid naar Fresens verslag over het nieuws ter plaatse.

    • Ingmar Vriesema