Verlangen naar ijsjes in opera ‘Reimreisje’

Vandaag gaat de jeugdopera Reimsreisje in première bij De Nationale Opera.

Marc Pantus als Profondo.
Marc Pantus als Profondo. Foto Hans van den Bogaard

‘Waaaaaat? Perenijsjes! Ah, ik sterf!” Mevrouw Folleville valt met grootse gebaren flauw. „Nu breekt mijn hart, mijn hart van radeloos verlangen naar slagroomijs”, zingt ze dramatisch. Er was haar een reisje naar de opera en een ijssalon in Reims beloofd. Maar er blijkt geen vervoer geregeld en nu moet ze het met een waterijsje uit de diepvries doen.

Regisseur Marcel Sijm bewerkte de komische opera Il viaggio a Reims van Rossini tot de jeugdopera Reimsreisje voor kinderen vanaf acht jaar. Hij repeteert in dezelfde zaal waar De Nationale Opera nu al de reguliere Il Viaggio a Reims voor volwassenen opvoert. Terwijl in die productie beroemde schilderijen tot leven komen in een galerie, kiest Sijm voor een wellness center waar gasten aan yoga, modderbaden en nordic walking doen.

In Rossini’s opera wil een bont elitegezelschap afreizen naar Reims om daar de kroning van Karel X bij te wonen. Als vervoer niet mogelijk blijkt, besluiten ze zelf een feestje te bouwen. Sijm laat in zijn versie de hotelgasten vurig verlangen naar een ‘reisje met een ijsje’.

Voor de rol van Corine - volgens Sijm „het enige pure en lyrische personage in het gezelschap van lawaaipapegaaien” - benaderde hij singer-songwriter Stevie Ann. Ze zingt twee zelf geschreven liefdesballades. Een kind van acht speelt haar oorspronkelijke muziek op viool. Sijm: „Zo laten we zien dat de muziek ook in het bereik van de kinderen ligt en kan het publiek door haar ogen meekijken naar al de gekke gasten in het wellness center.”

Componist Bob Zimmerman herschreef voor Stevie Ann een enkel duet en kortte de muziek van Rossini in van ruim drie tot één uur. De zestien muzikanten van de jeugdopera komen ook net als bij de grote productie uit het Nederlands Kamerorkest. Leon Berendse speelt in beide opera’s precies dezelfde beroemde fluitsolo.

De Nationale Opera wil iedere twee jaar een grote jeugdopera ontwikkelen. Sijm kreeg budget om groots uit te pakken. „Er komen complete modderbaden op het toneel en ik heb de vijf grootste schuimmachines van Nederland gehuurd.” Voor Stevie Ann is al het operageweld nog even wennen. „Ik had vóór dit project maar één opera gezien”, zegt ze. „Het is best imponerend allemaal. Als ze zeggen dat iets parlando hoort, moeten andere zangers eerst aan me uitleggen wat dat betekent. En ze kunnen hier ook allemaal met een absoluut gehoor van blad zingen, terwijl ik de noten eerst op piano moet spelen.”

Toch ziet Stevie Ann de première met vertrouwen tegemoet. „Ik moet gelukkig vooral mezelf spelen. Ik ben het stille meisje met de gitaar, de singer-songwriter die zich verbaast over al de overdreven mensen waartussen ze terecht gekomen is.”